Det är fler än du som efterfrågar ursprunget, faktiskt finns många vildformer att köpa som frön nu mer.
www.impecta.com har bla. Klätt, Äkta Blåklint och Humleblomster.
www.pratensis.se har många vildformer både som frön och som pluggplantor.
Jag är biolog och är väl liksom inskolad på vildformerna, tycker att många av dem är mycket vackrare än de odlade....men ibland har de odlade bättre egenskaper. Jag gillar speciellt att ha både vildform och mutation av samma art, ex vanlig Humleblomster tillsammans med 'Alba' eller vanlig Humle tillsammans med 'Aureum'. Nu ska jag så variegerat samt rödbladigt Groblad! Jag tror att det kan bero på hur man har upplevt trädgården/växterna från början. Om man är uppvuxen med Dahlior och inga ängspromenader eller om man började med ängspromenaderna och sedan fick se en Dahlia...kanske.
Jag är en sån som gärna går och gräver i dikena och har blandat köpta fackelblomster med uppgrävda Angelica sylvestris tex. (Ja, jag frågade markägaren). Jag jublar när bönderna svär över mister när de sprutat....vi hade långa stråk med blått, blått, blått i rågvetet bakom huset!! Men vissa gillar större, färgstarkare, flashigare, fylld fylldare fylldast..
Det är ju bra att vi är olika, tänk så mycket det finns att välja på!!
Men inga blåklint är så blå som de Äkta.....så det så

//Heda