Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Naturformer, vs odlingsformer
          Azur
          Inlägg 12-10-2008, 16:41
          Länk hit: #1

Gäster

En sak jag undrat över: hur kommer det sig att ingen verkar bry sig om naturformer inom trädgård och växtodling? Allt som säljs är odlingsformer/hybrider.

Min bakgrund är inom akvaristik, och där har hybrider ungefär samma status som blandraser på en hundutställning: inte direkt avskydda, men definitivt inte riktigt seriöst. Odlingsformer är accepterade, men ses ofta som lite "enkelt", mest för amatörer. "Seriösa" akvarister antingen håller vildformer, eller koncentrerar sig på nån viss odlingsform.

Så kom jag till trädgård/växtodling, och vildformer finns över huvud taget inte att få tag i. Jag försökte t.ex. få tag i vildform av lejongap: existerar inte i handeln. En del växter säljs under bara artnamn, men är ändå alltid odlingsformer, storblommigare och färggladare än de vilda exemplaren. Ofta antagligen också hybrider.

Jag skall inte säga att det är nåt fel med att gilla hybrider och odlingsformer, de är ju ofta större, starkare, friskare och färggrannare än vildformen, men jag undrar hur det kommer sig att det blivit så här?
          Om det fanns, skulle ni föredra att få tag i växter ser ut som "i naturen", eller föredrar ni förädlade växter?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Jan Lindgren
          Inlägg 14-10-2008, 20:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Jag sysslar en del med Rhododendron. Många rhodoholics samlar på vildarter men bor man i en kall zon så blir det inte många arter som överlever. Dessutom så kan färgerna bli lite tråkiga med bara vildarter. Det är allså betydligt lättare att hitta härdiga hybrider i olika färger. Det finns också en del hybrider som ser tämligen vilda ut och passar bättre på en naturtomt än i den välskötta villaträdgården.
          Som Kurt säger så vore det tråkigt att bara odla vildformer av ätliga växter. Jag som tex har ca 40 olika vinbär och hittills i år planterat 70 olika äpplen ser fram mot att smaka mig igenom alla varianter av frukter och bär som jag har.
          Som gammal akvarist så håller jag inte helt med dig när det gäller färgvarianter på akvariefiskar. Visst är det populärt med varianter där också. Titta bara på diskus eller påfågelsciklider.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 01:05

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon