CITAT (*Stintan* @ 13-10-2008, 16:53)

Jag tänker fortsätta äta biff. Men jag köper endast svenskt kött och oftast från en gårdsbutik.
Jag håller med Myosotis, vi behöver kossor som betar i Sverige! Det går inte att jämföra våra svenska förhållanden med exempelvis Brasilien.
Det är delvis sant. Men inte ens KRAVs regler räcker för att få kossor att gå tillräckligt mycket utomhus. Fulkossor som stått mestadels inne och käkat utrikiskt kraftfoder tillför såklart inte Sveriges "öppna landskap" ett smack; däremot öppnar det upp Amazonas rätt bra.
Om vi lägger djurskydd och därtill kopplad etik åt sidan så är Sveriges resursanvändning vad gäller matframställning just nu i obalans. Vi bygger köpcentra, golfbanor och bostadsområden på förstklassig åkermark. Vansinne. Och inte låter vi kossorna beta i hag- och ängsmark med träd och stenar, mark som lämpar sig dåligt för att odla spannmål etc, nej, vi låter kossorna gå på finaste åkermarken och äta gräs, alternativt stå inne och käka kraftfoder.
Grisar ska leka jordfräs. Hönor ska picka mask och insekter, utomhus. Kossor ska gå under lövens skuggor och käka gräs och örter. Och får, glöm inte fåren, de kan gå på mark som annars klassas som "ekonomiskt oduglig" till såväl skogs- som jordbruk.
Det går att använda djur rationellt och effektivt i matproduktionen. Men det gör vi sällan idag. Köper man plastinpackat fulkött på Stora Mataffären får man snarare utgå ifrån att det är "värsta möjliga" och inte "bästa möjliga", eller hur? Står det på en förpackning "veg. olja" så är det liksom inte ekologisk jungfruolivolja; det är sannolikt palmolja från skövlade marker i asien någonstans. Står det inte varifrån grisen eller kycklingen kommer så får man utgå ifrån att det inte är den lokale biodynamiskt inriktade bonden som står bakom, snarare är köttskrället importerat från länder med ännu värre djurskydd än Sverige, exempelvis Danmark eller Thailand.
(Jag vet att KRAV inte alltid funkar, speciellt för väldigt små producenter, men överlag är det bättre än om produkten saknar märkning)
Redigerat av Pirum: 14-10-2008, 15:51