|
Full version: Slopa biffen
Snöflinga
12-10-2008, 21:50
Sorterade gamla tidningar och fastnade för denna artikel, en FN rapport "Livestock's long shadow" Den fastslog att en fjärdedel av världens isfria mark går till bete. Och en tredjedel av all åkermark går till foderodling, alltså mat till djur. Det kostar åtta kilo spannmål för att få fram ett kilo biff Köttproduktionen förstör mark och vatten genom skövling och kemikalieanvändning. Den står för 18 % av världens växthusgasutsläpp Skrämmande siffror eller hur ... Har för några månader sedan övergått från griskött till nötkött, eftersom det verkade "renare" Men nu vete sjutton ..... kanske fågel, fisk och vilt
Men då är det väl jättebra om vi äter upp de hemska miljöbovarna som har horn och svans! *retas lite bara*  Muuu!
Piccante
12-10-2008, 22:25
CITAT (Snöflinga @ 12-10-2008, 22:50)  Sorterade gamla tidningar och fastnade för denna artikel, en FN rapport "Livestock's long shadow" Den fastslog att en fjärdedel av världens isfria mark går till bete. Och en tredjedel av all åkermark går till foderodling, alltså mat till djur. Det kostar åtta kilo spannmål för att få fram ett kilo biff Köttproduktionen förstör mark och vatten genom skövling och kemikalieanvändning. Den står för 18 % av världens växthusgasutsläpp Skrämmande siffror eller hur ... Har för några månader sedan övergått från griskött till nötkött, eftersom det verkade "renare" Men nu vete sjutton ..... kanske fågel, fisk och vilt  Tagit ur sitt sammanhang så kan dessa siffror se väldigt alarmerade ut. Men man måste se dem i sitt rätta sammanhang. Denna studie ser globalt sett alltså till alla biom och vegetationstyper och oavsett hur länderna reglerar markanvändning. Den fastslog att en fjärdedel av världens isfria mark går till bete.
I den siffran ingår stora vidsträckta prärier/savanner, pustan mfl slättområden som förmodligen alltid har varit betade i mer eller mindre utsträckning. en tredjedel av all åkermark går till foderodling, alltså mat till djur.Efter årets regniga sommar och dåliga skörd fick många spannmålsbönder sälja sin spannmål som "foderspannmål" då den inte innehöll tillräckligt med näring och hade hygienisk standard för att bli "mat". Vi skulle kunna äta mkt mer om vi själva hade sänkt kraven på vad vi vill äta. Det kostar åtta kilo spannmål för att få fram ett kilo biff.Det förutsätter dock att man matar nötkreaturen med spannmål. Vilket inte alls är nödvändigt. Köper man naturbeteskött så får man kött från djur som föds upp på gräs och örter samtidigt som det bidrar positivt till biologisk mångfald. Systemfelet som vi ser idag är att i jakt på lågpriser väljer många den billiga brasilianska biffen som kommer från betande djur som gått där regnskogen har skövlats och där kraftfodret kommer från soja och spannmål istället för att köpa naturbetesbiffen som kanske är lite dyrare (eftersom produktionen blir lägre).
Om man ska ta med alla aspekter så ska man tänka på att fåglarna går inne i kanske lite trånga hus, dock bättre än de höns som setat i burar.
Fisk? tja leva fritt hela livet, för att sedan dras upp på land och kvävas till döds. De levde ju i alla fall fria fram tills dess? Vilt lever ju också fritt och sedan skjuts, men är säkert mycket bättre än att bli påkörd av en bil som smiter? Och om man bara ser rent krasst på energiåtgången för att få fram ett kg kött är den mycket högre för nötkött.
Och om man ska tänka miljövänligt när det gäller bilen ska man köra på bensin...! För var kommer den mesta av etanolen ifrån? jo brasilien antar jag, och där är inte regnskogen helt fredad från exploatering. Och lokalbefolkninen som jobbar med sockerrören har kanske inte de allra bästa arbetsvilkoren. Och några fler anledningar.
Så om man ska tänka superdupermiljövänligt så vet jag inte hur man ska leva?
Man kan ju välja vilket kött och fisk man köper , och välja arter som ligger lägre i födokedjan. Snarare välja musslor i stället för torsk och välja kanin i stället för kyckling!
Närproducerat är väl alltid att föredra. Läste i tidningen att om en 2-barnsfamilj bytte ut köttet 1ggr/veckan mot t.ex kyckling, så skulle det vara som att spara på en bils utsläpp under 1 års tid - miljömässigt sett. Jag tror på miljömärkning av kött....fast, frågan är, vågar butikerna/leverantörerna göra det?
Myosotis
13-10-2008, 15:32
Jag är själv vegetarian men tycker ändå att man ska äta svenska kossor som håller markerna öppna. Det går inte alls att jämföra Sverige med världen. Här minskar den biologiska mångfalden om betesmarker planteras igen med skog. Många fåglar är beroende av betade strandägar, många blommor och insekter behöver öppna landskap. CITAT (Tobb @ 13-10-2008, 00:53)  ...bättre än de höns som setat i burar... Fel. "Frigående inomhus" är värre djurplågeri än koncentrationslägerhållningen. Någonting som definitivt är bra och som alla borde göra är att köpa kravmärkta ägg. Frigående UTOMHUS ska det vara. Finns nog i de flesta affärer idag. Ett lätt val som borde vara självklart och inte nödvändigtvis är så mycket dyrare.
Myosotis
13-10-2008, 15:42
CITAT (Kathy @ 13-10-2008, 11:15)  ... om en 2-barnsfamilj bytte ut köttet 1ggr/veckan mot t.ex kyckling, så skulle det vara som att spara på en bils utsläpp under 1 års tid - miljömässigt sett. Just det, miljömässigt sett. Sen finns det andra aspekter att ta hänsyn till, som t.ex. djurskydd. Det är väl en samvetesfråga om man vill blunda för att kycklingar som föds upp på vanligt sätt växer så snabbt att benen inte hinner med, de kan inte stå och har svåra smärtor.
CITAT (Kathy @ 13-10-2008, 11:15)  Jag tror på miljömärkning av kött....fast, frågan är, vågar butikerna/leverantörerna göra det? Jag skulle vilja ha miljömärkning av all mat. Kanske först och främst kött och frukt/grönsaker, men även annan mat också.
*Stintan*
13-10-2008, 15:53
Jag tänker fortsätta äta biff. Men jag köper endast svenskt kött och oftast från en gårdsbutik.
Jag håller med Myosotis, vi behöver kossor som betar i Sverige! Det går inte att jämföra våra svenska förhållanden med exempelvis Brasilien.
Myosotis
13-10-2008, 15:54
CITAT (Markus_H @ 12-10-2008, 23:25)  (...) Det kostar åtta kilo spannmål för att få fram ett kilo biff.
Det förutsätter dock att man matar nötkreaturen med spannmål. (...) Fast så där tolkar inte jag det, jag har nog uppfattat det som att du hade kunnat odla 8 kg spannmål på den ytan som nu gått åt att få fram köttet istället.
Aqvakul
13-10-2008, 16:25
Jag försöker att äta allt mindre kött, fast ibland är det väldigt gott.
Gunilla T
13-10-2008, 17:23
CITAT (Myosotis @ 13-10-2008, 16:32)  Fel. "Frigående inomhus" är värre djurplågeri än koncentrationslägerhållningen. Någonting som definitivt är bra och som alla borde göra är att köpa kravmärkta ägg. Frigående UTOMHUS ska det vara. Finns nog i de flesta affärer idag. Ett lätt val som borde vara självklart och inte nödvändigtvis är så mycket dyrare. Tack för den informationen Myosotis - har alltid köpt ägg från frigående höns och har tagit för givet att det är höns som gått ute men så är det alltså inte ? Har aldrig sätt märkningen "Frigående utomhus" ...!!
Rapchic
13-10-2008, 19:45
CITAT (Snöflinga @ 12-10-2008, 22:50)  Sorterade gamla tidningar och fastnade för denna artikel, en FN rapport "Livestock's long shadow" Den fastslog att en fjärdedel av världens isfria mark går till bete. Och en tredjedel av all åkermark går till foderodling, alltså mat till djur. Det kostar åtta kilo spannmål för att få fram ett kilo biff Köttproduktionen förstör mark och vatten genom skövling och kemikalieanvändning. Den står för 18 % av världens växthusgasutsläpp Skrämmande siffror eller hur ... Har för några månader sedan övergått från griskött till nötkött, eftersom det verkade "renare" Men nu vete sjutton ..... kanske fågel, fisk och vilt  därför gick jag i sommras över till att vara fusk vegetarian (äter vilt som inte är köpt i butik men det är sällan) och ska antagligen gå över till att vara vegan snart (om allt går som jag vill) du glömde att över 90% av alla sojabönor som produceras går till mat till djur. tänk vad många människor som skulle slippa svälta om man (med tiden) minskar eller slutar föda upp djur för kött (kossor eller andra djur kan väl vara landskapsvårdare i svergie istället för mat)
*Stintan*
13-10-2008, 19:54
CITAT (Rapchic @ 13-10-2008, 20:45)  därför gick jag i sommras över till att vara fusk vegetarian (äter vilt som inte är köpt i butik men det är sällan) och ska antagligen gå över till att vara vegan snart (om allt går som jag vill) du glömde att över 90% av alla sojabönor som produceras går till mat till djur. tänk vad många människor som skulle slippa svälta om man (med tiden) minskar eller slutar föda upp djur för kött (kossor eller andra djur kan väl vara landskapsvårdare i svergie istället för mat) Ja du fantisera kan man alltid göra. Och varför skulle inte kossor och andra djur kunna vara både landskapsvårdare OCH så småningom mat i Sverige?
Rapchic
13-10-2008, 20:06
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2008, 20:54)  Ja du fantisera kan man alltid göra.
Och varför skulle inte kossor och andra djur kunna vara både landskapsvårdare OCH så småningom mat i Sverige? tja jag skulle nog ändå inte äta kött bland annat för man behöver mindre djur än vad det är idag om dom ska vara landskapsvårdare det + rejält minskad produktion i andra länder vars mångfald inte är beroende av betande djur så skulle kött nog vara rejält dyrt...... men detta är bara drömmar vi människor kommer förstöra oss själva och jorden innan det kan bli verklighet. fast det är ju rätt åt oss tycker jag faktiskt så som vi har misshandlat jorden
Snöflinga
13-10-2008, 21:04
Självklart ser det olika ut i olika länder med bete till kossorna. Öppna landskap vill vi väl alla ha men det är långtifrån alla kor som bidrar till det. Fåren är också duktiga "gräsklippare". Och vi i Sverige kan ju knappast berömma oss att vara särskilt ekonomiska ... nio millioner kg kött per år slängs på tippen  Inte så miljövänligt vad jag förstår .... Största problemet torde väl ändå vara skövlingen av regnskogarna för att få betesmark. Det leder i sin tur till att djurarter blir än mer utrotningshotade och vissa dör ut. Fast det måste nog mycket annat till, än att jag blir vegeterian, för att stoppa skövlingen
Myosotis
13-10-2008, 21:43
CITAT (Gunilla T @ 13-10-2008, 18:23)  Tack för den informationen Myosotis - har alltid köpt ägg från frigående höns och har tagit för givet att det är höns som gått ute men så är det alltså inte ?
Har aldrig sätt märkningen "Frigående utomhus" ...!! Nej, så är det verkligen inte, utan tvärtom: står det bara "frigående" så är det inomhus vilket bl.a. innebär enorm social stress och att man klippar näbbarna på dem utan bedövning för att de inte ska hacka ihjäl varandra. Kolla på stämpeln på ägget, förklaringen brukar stå på insidan äggkartongen. 0 - ekologiskt, 2 - frigående inomhus, 3 - burhöns. De ekologiska har fortfarande för lite plats, men det är det bästa som finns i handeln om man inte har möjlighet att köpa av någon som har lyckliga höns. Jag anser att inredda burar är bättre än frigående inomhus. De har på tok för lite plats, men pinne, sandbad och rede och en naturligare flockstorlek.
Myosotis
13-10-2008, 21:54
Va?
Platinum
13-10-2008, 22:02
Själv köper jag helst ägg av en som bor några hundra meter bort, deras höns går ute och sprätter året om och sagolikt vilka fina ägg.
Jag tänker då inte bli vegetarian, men jag köper gärna närodlat både av vegetabiliskt och animaliskt.
Biggan_
13-10-2008, 22:48
Detta är ju inte riktigt klokt! Slakt i onödan
Anki på Öland
13-10-2008, 22:50
Om kossorna skall bort skall vi då också sluta dricka mjölk, äta smör, ost, grädde osv????? Skall vi alla leva på bara spannmål? Låter inget vidare!! Varken hälsosamt eller gott........... Anki
Platinum
13-10-2008, 22:52
CITAT (Biggan_ @ 13-10-2008, 23:48)  Detta är ju inte riktigt klokt! <a href="http://http//www.aftonbladet.se/nyheter/article3520888.ab" target="_blank" rel="nofollow"> </a> Slakt i onödanBruten länk
Biggan_
13-10-2008, 22:55
CITAT (Platinum @ 13-10-2008, 23:52)  Bruten länk Jag har fixat det!
Platinum
13-10-2008, 23:00
Nej det är ju inte bra om köttet kastas bort, men inte heller bra om det märks om och folk riskerar att bli sjuka. Som exempel: http://www.ekuriren.se/hermes/article/EK-2...18-03-AB_1.html
Biggan_
13-10-2008, 23:05
Jag menar inte att det skall säljas gammalt kött! Jag menar att det slaktas mer djur än vi kan äta upp!
Platinum
13-10-2008, 23:12
CITAT (Biggan_ @ 14-10-2008, 00:05)  Jag menar inte att det skall säljas gammalt kött! Jag menar att det slaktas mer djur än vi kan äta upp! Ta inte illa upp, för motlänken. Självklart är det illa om det slaktas mer djur än det konsumeras. Om det är så är det ju konstigt att köttpriserna är så höga, finns det överflöd brukar det ju va lågpris. I grönsakssvängen är det ju stor tillgång på rotfrukter nu och låga priser, sällan man ser det inom köttavdelningen.
Biggan_
13-10-2008, 23:21
CITAT (Platinum @ 14-10-2008, 00:12)  Ta inte illa upp, för motlänken. Gjorde jag inte heller!  ....fast om köttet var billigare så hade det väl varit än sämre för miljön! Då hade fler fått råd att frossa.
Platinum
13-10-2008, 23:28
CITAT (Biggan_ @ 14-10-2008, 00:21)  Gjorde jag inte heller!  ....fast om köttet var billigare så hade det väl varit än sämre för miljön! Då hade fler fått råd att frossa. Eller fler sluppit svälta om det nu är köttöverskott. Denna fråga kan man vända på hur mycket som helst.
Platinum
13-10-2008, 23:46
Tobb, varför lägger de galopperande hästar som snubblar på varann som Nature där på Earthlings? Är inte galopp en sport påhittad av människan?
Vet inte varför de la den under Nature, kommer bara ihåg att de visade galopperande hästar som krachade och inte under vilken rubrik den visades under eller direkt vilka rubrikerna var..
*Stintan*
14-10-2008, 08:33
Ja så länge köttpriserna är så höga så att folk inte har råd att köpa det så lär det väl fortsätta vara överskott. Saftigt rabatterade köttpriser till pensionärer kanske. Vissa affärer sänker priset vid utgångsdatum och får på så sätt mindre svinn. Det går alldeles utmärkt att köpa sånt kött och lägga i frysen för att ta fram vid senare tillfälle.
Rapchic
14-10-2008, 08:36
CITAT (Snöflinga @ 13-10-2008, 22:04)  ---klipp--- Fast det måste nog mycket annat till, än att jag blir vegeterian, för att stoppa skövlingen  jo jag vet, men sen jag blev vegetarian har min ångest halverats (ok ökat lite efetr ett tag men det är av andra faktorer tex jobb) och det är nog med motivering för mig att inte äta kött mer. bland annat för jag tycker att vegetariskt är minst lika gott om inte godare. ska nog gå över till att bli vegan om allt går som jag vill  och (svar till vem det nu va som sa att det inte är hälsosamt) med vegetarisk kost kan man mycket väl leva ett halsosamt liv och få i sig nog med näring, vitaminer, mineraler etc jag menar enligt studier ska vegetarianer leva ca 5 år längre än blandkostare (men då vet man ju inte om det är pga maten eller för att man lever nyttigare i snitt som vegetarian) min kost har tex blivit betydligt bättre sen jag gick över till att vara vegetarian. det finns till och med elitidrottare som är veganer (hört talas om veganrunners?) och man behöver ju inte börja med att vara vegan direkt man kan börja med att äta et vegetariskt mål/vecka kanske man stannar där kanske märker man hur mkt gott det finns i det vegetariska köket och äter mer vegetariskt (det var lite så jag började)
*Stintan*
14-10-2008, 09:03
Ska man vara vegetarian eller vegan så vill det nog till att man på annat sätt stoppar i sig det kroppen behöver. Diverse tillskott alltså som är gjorda på konstgjord väg. Hur nyttiga är konstgjorda vitaminer och vad är dom gjorda av t.ex.
Nej jag tror inte ett smack på att man löser världens mat- och miljöproblem genom att sluta äta kött. Det vill nog till helt andra lösningar.
Rapchic
14-10-2008, 09:17
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 10:03)  Ska man vara vegetarian eller vegan så vill det nog till att man på annat sätt stoppar i sig det kroppen behöver. Diverse tillskott alltså som är gjorda på konstgjord väg. Hur nyttiga är konstgjorda vitaminer och vad är dom gjorda av t.ex.
Nej jag tror inte ett smack på att man löser världens mat- och miljöproblem genom att sluta äta kött. Det vill nog till helt andra lösningar. det enda man inte kan få i sig av en helt vegansk kost är B12 eller rättare sagt så kan man inte få i sig i nog stora mängder för tex groddar och syradegrönsaker innehåller B12 men i liten mängd. ok man behöver kunna lite om näringslära men det behöver igentligen blandkostare också eftersom vi i väst äter alldeles för mycket proteiner och för mkt rött kött och många äter på tok för lite grönsaker och har pga det näringsbrist. men det finns ju självklart veganer/vegetarianer som inte vet ett jota om näringslära och har näringsbrist men det finns det många av bland blandkostare också
CITAT (Myosotis @ 13-10-2008, 16:42)  Just det, miljömässigt sett. Sen finns det andra aspekter att ta hänsyn till, som t.ex. djurskydd. Det är väl en samvetesfråga om man vill blunda för att kycklingar som föds upp på vanligt sätt växer så snabbt att benen inte hinner med, de kan inte stå och har svåra smärtor. Jag tror mycket väl att miljövänligt och djurskydd kan kombineras utan att tumma på vare sig det ena eller det andra. Till sist och syvendes så är det konsumenten som väljer vad som finns i matvarudiskarna för det är trots allt vi som håller i pengarna.
Gossen Ruda
14-10-2008, 09:51
CITAT (Rapchic @ 14-10-2008, 10:17)  det enda man inte kan få i sig av en helt vegansk kost är B12 eller rättare sagt så kan man inte få i sig i nog stora mängder för tex groddar och syradegrönsaker innehåller B12 men i liten mängd. ok man behöver kunna lite om näringslära men det behöver igentligen blandkostare också eftersom vi i väst äter alldeles för mycket proteiner och för mkt rött kött och många äter på tok för lite grönsaker och har pga det näringsbrist. men det finns ju självklart veganer/vegetarianer som inte vet ett jota om näringslära och har näringsbrist men det finns det många av bland blandkostare också Det är svårt att få näringsbrist om man äter en allsidig kost som inkluderar kött, mycket lättare med en vegankost eftersom vi inte är anpassade för grönsaksdiet. Fast enbart köttdiet är givetvis inte bra.
Rapchic
14-10-2008, 10:01
CITAT (Gossen Ruda @ 14-10-2008, 10:51)  Det är svårt att få näringsbrist om man äter en allsidig kost som inkluderar kött, mycket lättare med en vegankost eftersom vi inte är anpassade för grönsaksdiet. Fast enbart köttdiet är givetvis inte bra. konstigt att våra förfäder överlev då eftersom vi alldrig har ätit så mkt kött som nu. och att man rent näringsmässigt set kan äta en fullvärdig kost (minus B12 då men det vet ni redan) av vegetabilier idag (förr fanns ju inte lika mkt kunskap ) så då kan man välja. jag kommer antagligen att välja att gå över till en helt vegetabilisk kost men som gemene man kan man ju välja att äta ett mål i veckan tex vegetariskt
*Stintan*
14-10-2008, 10:02
CITAT (Rapchic @ 14-10-2008, 10:17)  det enda man inte kan få i sig av en helt vegansk kost är B12 eller rättare sagt så kan man inte få i sig i nog stora mängder för tex groddar och syradegrönsaker innehåller B12 men i liten mängd. ok man behöver kunna lite om näringslära men det behöver igentligen blandkostare också eftersom vi i väst äter alldeles för mycket proteiner och för mkt rött kött och många äter på tok för lite grönsaker och har pga det näringsbrist. men det finns ju självklart veganer/vegetarianer som inte vet ett jota om näringslära och har näringsbrist men det finns det många av bland blandkostare också Ja du var och en blir salig på sin tro. För mycket och för lite skämmer allt sägs det. Nu är jag en av dom som anser att folk äter alldeles för mycket kolhydrater och för lite proteiner. Man bör nog studera näringslära från fler håll för att kunna förstå hur kroppen fungerar och reagerar av det vi äter.
Rapchic
14-10-2008, 10:21
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 11:02)  Ja du var och en blir salig på sin tro. Right back at ya CITAT För mycket och för lite skämmer allt sägs det. Nu är jag en av dom som anser att folk äter alldeles för mycket kolhydrater och för lite proteiner. Man bör nog studera näringslära från fler håll för att kunna förstå hur kroppen fungerar och reagerar av det vi äter. konstigt att våra kroppar bara behöver några gramm protein per kilo vi väger (kan inte det exakta i huvvet) nog för jag skulle nog säga att vi äter för mkt av allt (utom nyttiggheter tex fibrer, grön osv för vitaminer etc)
CITAT (*Stintan* @ 14-10-2008, 11:02)  Ja du var och en blir salig på sin tro. För mycket och för lite skämmer allt sägs det. Nu är jag en av dom som anser att folk äter alldeles för mycket kolhydrater och för lite proteiner. Man bör nog studera näringslära från fler håll för att kunna förstå hur kroppen fungerar och reagerar av det vi äter. Håller med dig Stintan Det viktiga är att maten är god och tilltalande upplagd. Att det finns en köttbit+potatis+gräddsås gör inte mig ett dugg. Tror att många har samma uppfattning som jag./eden.
Jag som f.d antivegetarian skulle förmodligen svälta eller dö av näringsbrist om jag skulle slopa köttet. Jag lärde mig att äta en hel del grönsaker när jag var på en odlaträff hos Yla förra sommaren, men inte såpass att jag skulle vilja leva av det helt och hållet.
Gunilla T
14-10-2008, 11:10
CITAT (Myosotis @ 13-10-2008, 22:43)  Nej, så är det verkligen inte, utan tvärtom: står det bara "frigående" så är det inomhus vilket bl.a. innebär enorm social stress och att man klippar näbbarna på dem utan bedövning för att de inte ska hacka ihjäl varandra. Kolla på stämpeln på ägget, förklaringen brukar stå på insidan äggkartongen. 0 - ekologiskt, 2 - frigående inomhus, 3 - burhöns. De ekologiska har fortfarande för lite plats, men det är det bästa som finns i handeln om man inte har möjlighet att köpa av någon som har lyckliga höns. Jag anser att inredda burar är bättre än frigående inomhus. De har på tok för lite plats, men pinne, sandbad och rede och en naturligare flockstorlek. Nu har jag kollat äggkartongen - ekologiska ägg från frigående höns inomhus som utfordrats ekologiskt med möjlighet till utevistelse. Något luddigt kan jag tycka men det är väl rätt?
Whiskuchi
14-10-2008, 12:10
CITAT (Anki på Öland @ 13-10-2008, 23:50)  Om kossorna skall bort skall vi då också sluta dricka mjölk, äta smör, ost, grädde osv????? Skall vi alla leva på bara spannmål? Låter inget vidare!! Varken hälsosamt eller gott........... Anki Äter du bara kött, mjölkprodukter och spannmål? Vad jobbigt och enformigt det låter. Jag äter mycket mer omväxlande än så.
*Stintan*
14-10-2008, 13:21
Whiskuchi du kan ju kolla i nedanstående länk med exempel och se om du tycker att kosten verkar jobbig och enformig. Mig passar det perfekt och jag äter god och mättande lchf-kost varje dag. kostexempel
Rapchic
14-10-2008, 13:38
CITAT (eden @ 14-10-2008, 11:53)  Håller med dig Stintan Det viktiga är att maten är god och tilltalande upplagd. Att det finns en köttbit+potatis+gräddsås gör inte mig ett dugg. Tror att många har samma uppfattning som jag./eden. att maten är god och tilltalande upplagd är inte svårt som vegetarian heller tex fröbollar (solrosfrö+lite pumpakärnor), tomatsås, potatis och kokta morötter eller fallafel med stark tomatsås, klyftpotatis och koktamorötter eller blandsallad eller stekt seitan med kokt potatis och morötter eller röbetsbiff met potatis och resten av det stekta ägget (äter fortfarande ägg, ägget är till panering) och råriven kålrot eller pasta med pastasås gjord på tomater och vitabönor och lök m.m. eller curry och morotsgryta med kikärter till couscous eller wokgrönsaker med soyabönor och nudlar etc etc det är bara en liten del och vackert blir det med alla färger och gott blir det (ok inget grädde här för jag tycker inte om det men det finns veg alternativ till grädde också)
*Stintan*
14-10-2008, 14:02
Javisst Rapchic men för min del ingår kött/fisk/skaldjur i kosten medan potatis, pasta, ris, mjöl och socker går bort. Massor av grönsaker ingår också liksom smör, ost och grädde. Tur man kan välja själv vad man vill äta.
CITAT (*Stintan* @ 13-10-2008, 16:53)  Jag tänker fortsätta äta biff. Men jag köper endast svenskt kött och oftast från en gårdsbutik.
Jag håller med Myosotis, vi behöver kossor som betar i Sverige! Det går inte att jämföra våra svenska förhållanden med exempelvis Brasilien. Det är delvis sant. Men inte ens KRAVs regler räcker för att få kossor att gå tillräckligt mycket utomhus. Fulkossor som stått mestadels inne och käkat utrikiskt kraftfoder tillför såklart inte Sveriges "öppna landskap" ett smack; däremot öppnar det upp Amazonas rätt bra. Om vi lägger djurskydd och därtill kopplad etik åt sidan så är Sveriges resursanvändning vad gäller matframställning just nu i obalans. Vi bygger köpcentra, golfbanor och bostadsområden på förstklassig åkermark. Vansinne. Och inte låter vi kossorna beta i hag- och ängsmark med träd och stenar, mark som lämpar sig dåligt för att odla spannmål etc, nej, vi låter kossorna gå på finaste åkermarken och äta gräs, alternativt stå inne och käka kraftfoder. Grisar ska leka jordfräs. Hönor ska picka mask och insekter, utomhus. Kossor ska gå under lövens skuggor och käka gräs och örter. Och får, glöm inte fåren, de kan gå på mark som annars klassas som "ekonomiskt oduglig" till såväl skogs- som jordbruk. Det går att använda djur rationellt och effektivt i matproduktionen. Men det gör vi sällan idag. Köper man plastinpackat fulkött på Stora Mataffären får man snarare utgå ifrån att det är "värsta möjliga" och inte "bästa möjliga", eller hur? Står det på en förpackning "veg. olja" så är det liksom inte ekologisk jungfruolivolja; det är sannolikt palmolja från skövlade marker i asien någonstans. Står det inte varifrån grisen eller kycklingen kommer så får man utgå ifrån att det inte är den lokale biodynamiskt inriktade bonden som står bakom, snarare är köttskrället importerat från länder med ännu värre djurskydd än Sverige, exempelvis Danmark eller Thailand. (Jag vet att KRAV inte alltid funkar, speciellt för väldigt små producenter, men överlag är det bättre än om produkten saknar märkning)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|