CITAT (Snöflinga @ 14-10-2008, 22:48)

Tycker nog att trådens ursprung ibland försvinner i gräddsås, maträtter och eget kostintag

Det kanske vore en bra ide' att starta opp en tråd i detta ämne också

F´låt att jag drogs med i en OT-diskussion. Gjorde det klassiska felet att ägna mer uppmärksamhet åt de senaste inläggen av bl.a *stintan* istf att hålla koll på TS intentioner.
Diskussionen om vårt matintag är knepig. Det handlar bl.a om att äta nyttigt, någorlunda prisvärt och gärna miljövänligt. Om vi koncentrerar oss på det miljövänliga så handlar det också om flera saker som djurens miljö, ett klokt resursutnyttjande för en hållbar utveckling och naturligtvis också att hantera den förstärkta växthuseffekten. Hur väljer jag någorlunda konstruktivt som konsument och vilka genomslag får mina val. Det är lätt att valen utgår från det man tror är rätt, som att vissa köttslag är bäst eller allt svenskt är bra och allt brasilianskt är dåligt.
Kyckling är vad jag förstår bra ur flera miljöperspektiv, men knappast för kycklingen.......
Jag tror att vi måste lära oss att äta betydligt mindre kött och mer vegetabiliska proteiner. Jag tror också att talet om GI och stenåldersmat är ett smart knep att motivera en helt orimlig och ohållbar köttkonsumtion.