Blev faktiskt lite förvånad över att svaret till Alba blev att dom låter blommorna fröa sig för att dom ska ta sig året därpå, för det blir ju en himla massa jobb med gallring ogräsborttagning dyl,. Det enda jag kommer ihåg att jag har sett frösatt är små gräsmattor framför husen men dom kanske inte avser blommorna i rondellerna, utan andra sortes plantering i parker tex..
Lökar skulle jag absolut fråga någon av trädgårdsmästarna om du ser någon... för visserligen är dom dyrare i inköp än vad blomsterfrön är, men det är ju massa jobb med lökar.. Dom ska tas upp försiktigt, ansas,,namnmärkas behandlas mot ohyra o mögel så att dom inte smittar varandra. Dom tar ju stor plats att förvara, och under den tiden ska dom ju ha viss temperatur också..just plats är antagligen ett problem det med, men dom kanske har kontrakt med någon plantskola som tar hand om dom över vintern...eller ska tex Dalior vara i marken över vintern ??
Nu blir jag dessutom fundersam över om jag överhuvudtaget har sett lökväxter som växer sig stora på plats

Dom brukas väl placeras ut som små färdiga plantor...
Men jag kanske är alldeles för skeptisk, så det vore intressant att höra om någon vet hur man gör i praktiken, för teorin är ju ofta en helt annan sak