Förra året var min trädgård rådjurens gottebord, med tulpaner, rosknoppar och allt möjligt annat smaskigt. Men i år passerar de bara rakt igenom utan att röra någonting (jag ser spåren efter dem...). Jag har kanske lyckats uppfostra dem?
Ett gräsandpar hälsade på i dammen i somras. Det var kul att de kom på besök, men fiskarna blev inte så glada, de gömde sig en hel vecka efteråt...
Här finns en koltrast som är nästan tam. Han brukar sitta i en gren eller på nåt tak ganska nära och sjunga när jag arbetar, och rensar jag ogräs sitter han ofta bara en meter bort och bevakar ifall jag får upp nåt smaskigt. Vi har blivit riktiga kompisar
Kråkorna använder min stenfontän som drickautomat. De bär också dit mat som behöver läggas i blöt. Det är väldigt intressant och roligt att titta på dem, även om jag brukar få gå och städa efter dem sen... Småfåglarna väntar tills det är ledigt, sedan använder de fontänen som dusch. Det syns hur de njuter av att bli rena! En del stannar länge länge.... Precis intill finns ett rejält rhododendronsnår, så de känner sig nog ganska trygga. Grodorna tittar in ibland.
Och i år har faktiskt både ekorre och igelkott varit här och hälsat på också flera gånger. Jättekul - dem ser man annars bara som lik utmed vägarna.
Humlor, bin, blomflugor, fjärilar, trollsländor och andra flygande vänner har här varit i mängder. Vissa växter har nästan försvunnit i moln av insekter periodvis.
Det är verkligen sant som det sägs - har man trädgård med vatten får man också liv i trädgården!(knotten, sniglarna, liljebaggarna och getingarna försöker jag förtränga minnet av

)