CITAT (cia73 @ 15-10-2008, 09:15)

Jag använder helt vanliga metallråttfällor och gräver ner fällorna i gångarna. Som bett använder jag jordärtskocka som jag skurit sönder. Sen så täcker jag hålet med en skiva och sätter en tung sten ovanför. Det tar ca 5 minuter före sorken kommer och inspekterar vad som finns där... Här så täckte de också över fällorna med jord då jag använde såna plastfällor som ska vara trevligare att tömma.
De känner luftdraget och kommer för att täppa till hålet du öppnat. När jag var liten anställde pappa mig att skjuta sork med luftgevär, och jag öppnade då sorkhålet, och satt sen på pass med luftgeväret. Det tog oftast runt en halvtimme innan sorken kom för att fylla igen mynningen med jord, och man var tvungen att sitta helt stilla och vara helt tyst.
Effektivt sätt att få sonen att sitta still och vara tyst, men kanske lite väl arbetsintensiv metod för att bekämpa sork. Och missade jag var det kört, den kom aldrig tillbaks till det hålet.
Att de fasnar i de klassiska fällorna men gräver över plastfällorna är intressant. Jag har faktiskt märkt att jag aldrig får sork i mina plastfällor, bara i mina träfällor. Kanske luktar plasten illa för sorken?
CITAT
MEN jag lyckas bara fånga en sork på ett åoch samma ställe.

Är det bara en sork på ett revir eller förstår de andra att de ska akta sej för fällorna efter att en sork har lämnat fast. Det går bra att fånga flera sorkar med samma fälla bara jag byter plats.
Vattensorken är revirhävdande, så det finns normalt sett bara en sork i varje individuellt gångsystem.
Här finns en hel del väldigt matnyttig information:
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/faktabla...T089/FVT089.HTMInnan jag läste den hade jag faktiskt inte insett att jag välsignats med både vattensork och åkersork...