Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Dagliljor, Kan jag klippa av deras blad?
          Fågelvägen
          Inlägg 12-10-2008, 22:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Jag samlade idag ihop tomtens alltför utspridda Hemerocallis (gammal sort + hybrider) till en ny rabatt och delade på dem på samma gång. Deras blad håller på att vissna och ser skräpiga ut. Kan jag klippa av bladen nu utan att plantorna tar skada? Jag brukar annars låta perennerna behålla sina blad som frostskydd till våren. Hur gör ni? Tacksam för goda råd!

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 16-10-2008, 17:02
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

det så kallade frostskyddet som det ska bli av gamla blad kommer ruttna väldigt snabbt innan den första rejäla frostnatten . plus dagliljor har tillväxten i mitten av bladen . och gamla blad släpper vanligen vid ett fäste på knölen(tjocka rötter ) . så klipper du kommer rötan att stanna vid blad fästet och inte skada den intakta knölen .

klipper du i knölen/rötterna/tillväxtpunkten kommer den ja att ruttna . men det var väl inte det du tänkte ?

så länge du inte får barmark och -30c -35c -40c i en vecka så är dina dagliljor utom fara när det gäller att frysa .

jag gör som kajsa klipper av bladen , och jag inte bara klipper av utan klipper rätt av nya som gamla .

Redigerat av flaxss: 16-10-2008, 17:08

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 16:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon