Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> tidningar och krigarväxter mot rotogräs, hur man eventuellt förgör kirskål
          Louise
          Inlägg 08-01-2003, 10:46
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 546

Hej!

Jag och min sambo tog över en gammal trädgård på hösten för två år sedan. Vi längtade hela vintern efter att alla fina gamla blommor skulle växa upp i rabatterna till våren. Döm om vår förvåning (läs: förskräckelse) när kirskålen bokstavligen vällde ur rabatterna i maj....

Jag har alltså de senaste två åren slitit kirskålsblad till förbannelse för att trötta ut dem. Dessvärre var det jag som gav upp först (vilket väl inte förvånar särskilt många). Jag har nu läst allt jag kommit över om miljövänliga alternativ till bekämpning av rotogräs. Därför har jag till våren tänkt gå till motangrepp istället för att bara försvara mig.

Min tanke är att jag ska lägga ut tidningar över de områden som kirskålen tagit över, antagligen ett par lager, för att sedan lägga ett lager jord ovanpå. Där tänkte jag sedan så konkurrenskraftiga växter, tex prästkragar, som jag hoppas ska kunna etablera sig på platsen och växa sig starka innan tidningarna förmultnat och kirskålen kanske går till motangrepp, ifall jag inte lyckats förgöra dem helt under tidningarna. På så sätt kan kanske de konrurrenskraftiga växterna (som jag inte riktigt vet vilka än, jag vet bara att praktlysingen i rabatten står emot kirskålen) förhindra att kirskålen marscherar in igen, samtidigt som jag slipper ha ful plast liggande i rabatterna i flera år.

Vad tror ni? Har någon provat något liknande?!

Louise - redo för strid! mad.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Louise
          Inlägg 18-01-2003, 10:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14
          Medlem nr: 546

Lena, norra Skåne (om antal tidningslager)!

Jag läste om en kvinna i tidskriften Natur och Trädgård som hade lagt ett lager tidningspapper och kompost för att kväva kirskålen, men misslyckats. Nu hittar jag inte vilket nummer det var, så jag kan inte kolla om det stod vad hon menade med "ett lager". Själv kommer jag nog lägga två lager vanliga dagstidningar överlappande, för jag tror kirskålen är en stark motståndare som annars bryter igenom...

Louise

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-07-2025, 16:14

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon