Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Estetik och realism.
          Zidane
          Inlägg 17-10-2008, 12:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 19 315

Jag köpte en kamelia japonica i går , kom hem och planterade ut den i trädgården.

Jag gillar estetik i trådgården men det är lite sämre med realism, tyvärr.

Kommer det att gå?

Finns det någon som provat på Kamelia på friland?

--------------------
          Hisings Backa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 17-10-2008, 12:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag har haft ett par olika sorter sedan 04 en del har dött en del har torkat ihjäl en del har sorken tat och en del lever än idag . och dom tål mellan -10c -22c beroende vilken sort man får tag på .

här är några sorter som är tåliga
          http://camellia-ics.org/_ics/ackerm1.htm

jag odlar mina i fel läge så det är inte alla år dom mår så bra . odlar mina i ett öppet,blåsigt,soligt,varmt,torrt läge ( sådant läge ska dom inte ha !) . men dom brukar blomma på hösten tidig vinter eller under feb-maj . jag ska flytta mina till ett bättre läge snart .

ska du ha den på friland ska du plantera den i ett skyddat öst läge eller nord/öst läge . i en jord som har lågt ph och som håller fukt och näring men som ändå inte är blöt . skydda plantorna med väv när det går under -5c -10c . och du måste vattna dom tidigt på våren . sköter du dom så här så kommer dom överleva . dom blir mycket tåliga när dom är etablerade och växt till sig och har fått varit med om några vintrar . dom två senaste vintrana har mina inte fått skydd men då har dom tåligaste kvar som klarat sig och börjar vänja sig .

kamelia gillar fukt,svalka och ingen vind . knoppar som visar färg tål inte frost .

Citera
          Zidane
          Inlägg 17-10-2008, 14:03
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 19 315

CITAT (flaxss @ 17-10-2008, 13:34) *
          jag har haft ett par olika sorter sedan 04 en del har dött en del har torkat ihjäl en del har sorken tat och en del lever än idag . och dom tål mellan -10c -22c beroende vilken sort man får tag på .

här är några sorter som är tåliga
          http://camellia-ics.org/_ics/ackerm1.htm
          [b]jag odlar mina i fel läge så det är inte alla år dom mår så bra . odlar mina i ett öppet,blåsigt,soligt,varmt,torrt läge ( sådant läge ska dom inte ha !)
          .men dom brukar blomma på hösten tidig vinter eller under feb-maj . jag ska flytta mina till ett bättre läge snart .

ska du ha den på friland ska du plantera den i ett skyddat öst läge eller nord/öst läge . i en jord som har lågt ph och som håller fukt och näring men som ändå inte är blöt . skydda plantorna med väv när det går under -5c -10c . och du måste vattna dom tidigt på våren . sköter du dom så här så kommer dom överleva . dom blir mycket tåliga när dom är etablerade och växt till sig och har fått varit med om några vintrar . dom två senaste vintrana har mina inte fått skydd men då har dom tåligaste kvar som klarat sig och börjar vänja sig .

kamelia gillar fukt,svalka och ingen vind . knoppar som visar färg tål inte frost .

Bra, då har jag gett dem en perfekt start genom att placera dem i ett helt fel läge!

Underbart!

Vad gäller härdigheten så kunde jag inte hitta min variant "Debbie" men jag tror det stod ngt ( på Plantagen i Tagene , Hisingen ) där jag köpte den om att den skulle tåla ner till -15....vi får se hur det går.

Tack för ditt inlägg flaxss.

Redigerat av Zidane: 17-10-2008, 14:05

--------------------
          Hisings Backa

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 18:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon