Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Fröså orkideer, var få tag i grejor?
          Azur
          Inlägg 11-10-2008, 11:18
          Länk hit: #1

Gäster

Jag tänkte försöka fröså de Nattviol-orkideer som växer på vår tomt, och har försökt kolla upp hur man bär sig åt.

Jag har hittat recept på en massa olika odlingsmedia som innehåller receptbelagda hormoner och aminosyreblandningar som jag antagligen inte kan få tag i, men jag hittade också detta "improviserade" recept:

"Improviserat medium

20 g av ett välbalanserat "standard gödningsmedel" [1] löses i en liter regnvatten (näringen ska helst innehålla mikronäringsämnen). (Batteri eller RO-vatten kan användas, men däri finns inte lösta mikronäringar i samma grad som "vanligt" vatten). 7g agar, 80g bananpuré, 20g socker, ½ vitamintablett (B-komplex) eller ett paket jäst eller torrjäst tillsätts och suspensionen förs över till lämpliga odlingskärl för sterilisering"

De ingredienserna är ju inget problem att få tag i, och eftersom jag inte har någon tryckkokare eller autoklav tänkte jag testa att sterilisera genom tyndallisering.

Mina frågor:
          Funkar det här improviserade mediet för att fröså orkideer?
          Klarar agar att tyndalliseras, eller bör jag använda bomull som bulkmedel istället?

Om det här inte är acceptabelt - vet nån var man skulle kunna köpa färdiga mixer för medium till att fröså orkideer?

Redigerat av Azur: 11-10-2008, 11:20

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Christer i Falkö...
          Inlägg 12-10-2008, 08:26
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Att flytta inplanterade orkidéer är en sak, men om de växer vilt i trädgården är det en annan sak. Då spelar det ingen roll om det är privat mark. Har för mig att alla svenska orkidéer är totalfredade, men är inte säker. Kunde inte hitta någon sådan info på länkarna ovan.
          Christer.

Fast sedan kan man ju tycka att om sådden lyckas och man därmed hjälper dem att sprida sig, så är ju det en bra sak.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          MariaS
          Inlägg 12-10-2008, 09:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Christer i Falköping @ 12-10-2008, 09:26) *
          Att flytta inplanterade orkidéer är en sak, men om de växer vilt i trädgården är det en annan sak. Då spelar det ingen roll om det är privat mark. Har för mig att alla svenska orkidéer är totalfredade, men är inte säker. Kunde inte hitta någon sådan info på länkarna ovan.
          Christer.

Fast sedan kan man ju tycka att om sådden lyckas och man därmed hjälper dem att sprida sig, så är ju det en bra sak.
          Christer.

...ja och då hamnar man i den där fina gränszonen...

Talade med en jurist om saken för några år sedan. Tyvärr finns det varken domar eller annat, som kan påvisa "brott" när det gäller enskild egendom. Men jag kanske ska förtydliga med tomt: "Inhängnat område som ej brukas för komersiellt bruk"
          Det finns ju faktiskt en och annan månskensbonde, som med mindre ytor skulle kunna tolkas som tomtmark annars...

Det finns också gammal åkermark som har blivit lagd i träda, där orkidéer har dykt upp. Dessa orkidéer räknas också till fridlysta och åkermarken får inte börja brukas igen!

Altså, en svårtolkad lag som inte alltid följs som den borde.

Citera
          Piccante
          Inlägg 17-10-2008, 19:12
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (MariaS @ 12-10-2008, 10:27) *
          ...ja och då hamnar man i den där fina gränszonen...

Talade med en jurist om saken för några år sedan. Tyvärr finns det varken domar eller annat, som kan påvisa "brott" när det gäller enskild egendom. Men jag kanske ska förtydliga med tomt: "Inhängnat område som ej brukas för komersiellt bruk"
          Det finns ju faktiskt en och annan månskensbonde, som med mindre ytor skulle kunna tolkas som tomtmark annars...

Det finns också gammal åkermark som har blivit lagd i träda, där orkidéer har dykt upp. Dessa orkidéer räknas också till fridlysta och åkermarken får inte börja brukas igen!

Altså, en svårtolkad lag som inte alltid följs som den borde.

Fast enligt fridlysningen så får fridlysning inte stå i konflikt med pågående markanvändning, så plöja borde man få.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Azur   Fröså orkideer   11-10-2008, 11:18
          Markus_H   En medlem på odla (som inte verkar vara här så mkt...   11-10-2008, 12:00
          Markus_H   och så hittade jag länken precis i en annan tråd o...   11-10-2008, 12:05
          Christer i Falköping   Fast jag tror inte det är lagligt att ta fröerna f...   11-10-2008, 17:04
          MariaS   Fast jag tror inte det är lagligt att ta fröerna f...   11-10-2008, 17:12
          flaxss   om man har nattvioler på sin egen tomt går det fly...   11-10-2008, 17:20
          Jan Lindgren   Hej! Azur när en gång provade att så orkideer ...   11-10-2008, 17:40
          flaxss   Flaxss! Det är inga problem med att flytta ork...   11-10-2008, 17:48
          Azur   när en gång provade att så orkideer så köpte jag m...   11-10-2008, 18:01
          MariaS   Det tror jag inte stämmer, ens när de växer på ens...   11-10-2008, 18:23
          Azur   Jo man får flytta orkideér på egen tomt. Ingen kan...   11-10-2008, 21:14
          MariaS   Vad baserar du det på? Att det är lagligt att flyt...   12-10-2008, 07:54
          Markus_H   Så här säger naturvårdsverket om fridlysning: htt...   11-10-2008, 18:57
          Jan Lindgren   Hej Azur! Jag vet inte om firman jag handlade ...   11-10-2008, 22:34
          MariaS   Fast enligt fridlysningen så får fridlysning inte ...   18-10-2008, 13:16
          Azur   Inte om marken har legat i träda så länge att orki...   18-10-2008, 18:06
          Azur   Nu har jag samlat nattviolfrö. Det visade sig att ...   17-10-2008, 18:01
          skogstroll   att odla orkidé från frö är inte det lättaste, iaf...   18-10-2008, 09:25
          Azur   Nä, det är lugnt, jag har recept på odlingsmedie, ...   18-10-2008, 12:19
          Jan Lindgren   Hej Azur! Det går att dela orkideer trots att ...   18-10-2008, 15:10
          Azur   En fråga: vad tror ni om att tillsätta antimögelme...   19-10-2008, 15:35
          Azur   OK, då är det igång. Jag kör med det "improvi...   28-10-2008, 19:42

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 16:49

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon