Jag har inte läst artikeln som stod i Aftonbladet men jag kan ju ana ungefär vad den handlar om efter att ha kikat på alla inlägg här.
Under en lång tid tillbaka är det många producenter som gjort reklam för sina kolesterolsänkande produkter. Det är både det ena och det andra som dyker upp på marknaden....
Använde själv Becel för många år sedan, kanske under en 3-årsperiod.
Hade så lågt LDL-Kolesterolvärde plus S-Kolesterol då, att det låg långt
under referensområdet för vad det ska göra. Men "kvoten" var inte så god. Fråga mig inte vad det är för det kommer jag inte ihåg...
När GI blev på tapeten för några år sedan så övergick jag till SMÖR, extrasaltat. Mina värden har stigit en aning men "kvoten" är betydligt bättre, vilket är mer positivt enligt min läkare.
Sedan en lång tid tillbaka så prenumererar jag på livsmedelsverkets nyheter. Detta för att jag själv ska få snabb information när det gäller nyheter inom Livsmedelshygien och säkerhet inom denna, ef.s. detta är en del av det jag arbetar med.
I vintras så kom ett mail ang. falsk/vilseledande reklam när det gäller falsk reklam för att förhindra hjärtsjukdomar.
Det finns olika Omega-3 fettsyror, men det är bara dom som finns i fisk som ger minskad risk för hjärt och kärlsjukdomar. Becel innehåller ingen fisk!
Bifogar sidan för er som vill läsa själva och bilda er en egen uppfattning.
http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.a...;epslanguage=SV