Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Estetik och realism.
          Zidane
          Inlägg 17-10-2008, 12:23
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 19 315

Jag köpte en kamelia japonica i går , kom hem och planterade ut den i trädgården.

Jag gillar estetik i trådgården men det är lite sämre med realism, tyvärr.

Kommer det att gå?

Finns det någon som provat på Kamelia på friland?

--------------------
          Hisings Backa

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Anders zon 1
          Inlägg 18-10-2008, 14:32
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 171
          Medlem nr: 409

Jag har också odlat en kamelia på friland i 6-7 år och det har gått hyfsat bra. Blomknopparna brukar dock frysa bort. Från början hade jag den i ett skyddat västerläge där den bara fick sol sent på eftermiddagen på somrarna och där trivdes den förträffligt. Gjorde sedan misstaget vid en flytt att placera busken i ett skyddat, soligt söderläge vilket den INTE gillade. Bladen torkade och fick solskador både på sommaren och vårvintern. Efter ett par år i det läget fick jag ha den på rehabilitering i kruka i växthus en säsong. Sedan planterade jag den på nordsidan av huset och nu ser den ut att trivas mycket bättre (inga blomknoppar än dock - kan möjligen vara för mörkt). På vintern brukar jag skydda den med löv kring "fötterna" och vinterväv, säckväv eller dylikt (funkar nog mest som skydd mot vinden).

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 20-09-2025, 18:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon