Jag tänkte försöka fröså de Nattviol-orkideer som växer på vår tomt, och har försökt kolla upp hur man bär sig åt.
Jag har hittat recept på en massa olika odlingsmedia som innehåller receptbelagda hormoner och aminosyreblandningar som jag antagligen inte kan få tag i, men jag hittade också detta "improviserade" recept:
"Improviserat medium 20 g av ett välbalanserat "standard gödningsmedel" [1] löses i en liter regnvatten (näringen ska helst innehålla mikronäringsämnen). (Batteri eller RO-vatten kan användas, men däri finns inte lösta mikronäringar i samma grad som "vanligt" vatten). 7g agar, 80g bananpuré, 20g socker, ½ vitamintablett (B-komplex) eller ett paket jäst eller torrjäst tillsätts och suspensionen förs över till lämpliga odlingskärl för sterilisering"
De ingredienserna är ju inget problem att få tag i, och eftersom jag inte har någon tryckkokare eller autoklav tänkte jag testa att sterilisera genom
tyndallisering.
Mina frågor:
Funkar det här improviserade mediet för att fröså orkideer?
Klarar agar att tyndalliseras, eller bör jag använda bomull som bulkmedel istället?
Om det här inte är acceptabelt - vet nån var man skulle kunna köpa färdiga mixer för medium till att fröså orkideer?
Redigerat av Azur: 11-10-2008, 11:20