Ja, jag tror inte att de någonsin kommer att bli sams, i alla fall...
Att hålla dom i varsin del av trädgården tror jag inte kommer att funka heller. Dom har ju rätt så hyfsat luktsinne ändå, så den gamla hanen kommer att beté sig på samma sätt oavsett hur du gör, tror jag.
gamla hanen hävdar sitt revir och sin hona. Anledningen att han flög på henne och började slåss var väl att han förknippade henne med den lilla hanens doft, alt. de båda nya kaninernas dofter.
Att ha kaniner som lever i åtta år måste vara ganska så ovanligt, eller?
Jag minns inte hur gamla våra kaniner blev men
så gamla blev dom då inte.
Vore jag du så skulle jag antingen fråga om det går bra att lämna tillbaka de nya kaninerna. Vill du/ni hellre ha kvar dessa så kanske ni borde överväga att "ta bort" de äldre. Det måste väl vara dags för dom att få komma till "kaninhimlen" ändå, snart....?
(Ber så väldigt mycket om ursäkt om jag låter hård och känslokall. Det är jag inte men jag har lite svårt att se de gamla kaninerna som har fått vara själva hos er, konkurera med de nya. Tycker inte att dom ska behöva göra det.)
Har ni tur så kanske det löser sig inom en "viss tid" ändå, genom att de tröttar ut sig själva och lär sig att acceptera situationen som den är. Dock så har kaniner väldigt lätt att stressa upp sig, de kan ju t.o.m. bita ihjäl sina ungar för lite och ingenting.
Det var många år sedan jag hade kaniner själv så innerst inne så hoppas jag att du får lite andra lösningar på din fråga.
Jag
tror inte att den kommande kastreringen på lillpojken kommer att förändra läget men jag hoppas att jag har fel...
Håll gärna tråden uppdaterad. Intressant att få veta hur det kommer att gå...
Sussie.