Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad ska vi göra med våra kaniner?!, nya ungkaniner och gammalt syskonpar som har börjat slåss
          Blåbärsblad
          Inlägg 18-10-2008, 17:00
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 10 171

Hej smile.gif

Jag skulle vara väldigt tacksam för goda råd från erfarna kaninägare. Det är så att vi för några veckor sedan utökade våran kaninfamilj med ett litet syskonpar dvärgvädurar (hane och hona på 7 v). Hanen blev ganska fort könsmogen så vi särade på dem tills det blir dags för kastrering (snart hoppas vi). De nya kaninerna är väldigt sociala och trevliga och bor i i två burar nära varandra i en del av trädgården. smile.gif

I den andra delen av trädgården har vi ett snart 8 år gammalt syskonpar bestående av en hona och en kastrerad hane (hermelin). De har alltid fungerat bra ihop och har varit väldigt tajta (och är det fortfarande).

Men för någon vecka sedan när vi skulle släppa ut dem i rastburen, strax efter att de nya kaninerna hade varit där, började hanen (som för övrigt är en väldigt blyg och trevlig liten herre) jaga sin syster och eftersom systern också har en väldigt stark vilja så rök de ihop och innan vi visste ordet av rök tussarna hej vilt. Vi satte då genast in dem tillsammans i sin vanliga bur och de lugnade snabbt ner sig.

Men nu har problemet blivit värre. Så fort någon av de nya kaninerna går i koppel utanför ryker de gamla kaninerna ihop inne i sin bur.
          Vi vet inte vad vi ska göra, de kommer ju att skada varandra till slut. Kan det bli bättre när den nya hanen är kastrerad? Borde vi låta kaninparen hållas i varsin del av trädgården och med varsin rastbur?
          Vi har märkt tidigare när det kommit främmande kaniner till trädgården att hanen har velat "skydda" honan. Vi hade också förut en ensam kastrerad hane i en bur alldeles intill, tills vi var tvugna att sälja honom. Då gick det jättebra även den första tiden då han inte var kastrerad.

Jag blir jätteglad för alla tips och tankar om vår situation!! smile.gif

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sussie F-Flower
          Inlägg 18-10-2008, 18:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Ja, jag tror inte att de någonsin kommer att bli sams, i alla fall...

Att hålla dom i varsin del av trädgården tror jag inte kommer att funka heller. Dom har ju rätt så hyfsat luktsinne ändå, så den gamla hanen kommer att beté sig på samma sätt oavsett hur du gör, tror jag. dunno.gif

gamla hanen hävdar sitt revir och sin hona. Anledningen att han flög på henne och började slåss var väl att han förknippade henne med den lilla hanens doft, alt. de båda nya kaninernas dofter.

Att ha kaniner som lever i åtta år måste vara ganska så ovanligt, eller?
          Jag minns inte hur gamla våra kaniner blev men gamla blev dom då inte.

Vore jag du så skulle jag antingen fråga om det går bra att lämna tillbaka de nya kaninerna. Vill du/ni hellre ha kvar dessa så kanske ni borde överväga att "ta bort" de äldre. Det måste väl vara dags för dom att få komma till "kaninhimlen" ändå, snart....?
          (Ber så väldigt mycket om ursäkt om jag låter hård och känslokall. Det är jag inte men jag har lite svårt att se de gamla kaninerna som har fått vara själva hos er, konkurera med de nya. Tycker inte att dom ska behöva göra det.)

Har ni tur så kanske det löser sig inom en "viss tid" ändå, genom att de tröttar ut sig själva och lär sig att acceptera situationen som den är. Dock så har kaniner väldigt lätt att stressa upp sig, de kan ju t.o.m. bita ihjäl sina ungar för lite och ingenting.

Det var många år sedan jag hade kaniner själv så innerst inne så hoppas jag att du får lite andra lösningar på din fråga.
          Jag tror inte att den kommande kastreringen på lillpojken kommer att förändra läget men jag hoppas att jag har fel...

Håll gärna tråden uppdaterad. Intressant att få veta hur det kommer att gå...

kompiskram.gif
          Sussie.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 00:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon