CITAT (cbe @ 11-10-2008, 10:57)

Det är verkligen skittrist när man får grannar som inte förstår att man vill ha sin trädgård ifred. Säger man ifrån blir man klassad som en tjurkärring. Vi flyttade till nybyggt hus i maj och jag vet snart inte vad jag ska göra

Hela området är nybyggt och vi har än så länge inte fått upp någon häck eller staket mot granntomten. Anledningen är att byggbolaget trots våra påtryckningar fortfarande inte märkt ut tomtgränsen. Annars hade ett rejält plank varit på plats för länge sedan.
Grannbarnen springer på vår tomt dagligen och lämnar sina leksaker spridda över gräsmattan. Jag har talat med föräldrarna och de säger att de förstår, men det blir ingen skillnad. Tror de tycker jag är urfjantig. För mig handlar det inte så mycket om att de förstör, även om de flera gånger sprungit rakt över en slänt med nyplanterat gräs, utan att vi vill ha vår tomt ifred. Lika lite som att jag vill att folk traskar in i vårt hus utan att vara inbjudna, lika lite vill jag ha dem på tomten och framför allt vill jag inte behöva plocka upp deras fotbollar, pilbågar, etc. Fick rådet häromdagen att slänga alla saker som hamnar på vår tomt, men samtidigt vill man ju inte göra sig ovän med grannarna. Har dessutom köpt ett hus som vi trodde var insynsskyddat på baksidan, men nu vågar jag inte äns gå i underkläder från badrummet till sovrummet då det när som helst kan dyka upp ett barnansikte i fönstret.
Det kanske inte räcker med att säga till trevligt. Man kanske måste bli en tjurkärring för att folk ska fatta. Det är bara så trist ...
Så här hade jag gjort.
I tysthet hade jag samlat in alla leksaker på min tomt varje kväll ganska sent.
Efter några veckor hade jag lagt en lapp i grannarnas brevlåda om att du har tillvaratagit en stor mängd leksaker, cyklar mm på din tomt.
Du det kan vara oklart om vem som är ägaren vill du att samtliga barnfamiljer
samtidigt skall återhämta leksakerna så att du inte riskerar att lämna ut fel saker till fel ägare eftersom du vill tänka på grannsämjan.
Eftersom du vill att alla skall ha en chans att närvara så sätter du datumet fjorton dagar bort.
Du påpekar samtidigt att alla ej återhämtade leksaker som upppenbarligen inte har någon ägare kommer att skänkas till myrorna eller förpassas till soptippen efters om de upptar så stor del i ditt garage och du inte har plats.
Avluta dom med att hälsa dom hjärtligt välkomna till leksaksdelardagen mm.
Sedan skall du vara stenhård med att inte lämna ut några leksaket i förväg utan låt ungarna vänta fjorton dagar på sina cyklar osv. Den biter ska du se.
Eftersom du varit artig och rättvis kan ingen klndra dig men inte järnvägars kommer det att vara några leksaker på din tomt i fortsättningen.