Klipp ner det ni måste för flytten för att kunna hantera rosorna, ju större desto svårare, grova handskar och jackor på, man kan göra sig illa på alla taggar/grenar. Kan ni knyta ihop grenar på klängrosorna om dom är " lagom stora " annars får man klippa ner dom rejält. Klängrosor som blommar en ggn på gamla grenar, klipps dom ner får man vänta ett år på blommor. Att flytta rosor är ju alltid ett litet nödläge och inte så enkelt. Går mycket av i rötterna när dom grävs upp klarar rosen inte alla sina grenar, då är det bara klippa in dom, skulle ta ros för ros och göra det så skonsamt det bara går. Dom rosor ni får med det mesta av rötterna desto roligare, klipp inget på dom, det kan ni göra i vår om det behövs.

Så här klipptes min stora klätterros ner tidigt i våras, den var bred och ca 3 m hög, roten gick av högt upp, roten hade borrat sig ner till Kina, den satt som sten !!!! Jag funderade på soptunnan men ångrade mig och grävde ner rosen på den plats det var tänkt och i juli blommade rosen, så snopen jag blev. Vi byggde en ny uteplats här och det var nödvändigt flytta rosen. Inte en gren av dessa torkade in, kanske är rosor tuffare än man tror.
Redigerat av Kajsa: 20-10-2008, 11:06