CITAT (Azur @ 21-10-2008, 00:33)

Men det är det. Vid kortvarig användning är effekten lika kortvarig, men när man tagit antibiotika under lång tid får man också nedsatt immunförsvar under lång tid.
Olika antibiotika har också olika effekt.
Annat som också sänker immunsystemet, dvs gör en mer mottaglig för infektion, är t.ex. stress, hård fysisk aktivitet, sömnbrist, depression, och näringsbrist, men effekten är svårkvantifierbar och individuell.
PS: namnet "penicillin" används i dagligt tal som en informell benämning på antibiotka. Du verkade inte känna till det.
"For delayed hypersensitivity and the natural killer-cell activity the number of statements is too small for any single antibiotic to be conclusive. There are three markedly immuno-enhancing antibiotics (imipenem, cefodizime and clindamycin) and eight markedly immuno-depressing antibiotics (erythromycin, roxithromycin, cefotaxime, tetracycline, rifampicin, gentamicin, teicoplanin and ampicillin).
"Vad jag får ut av de sista raderna i sammanfattningen är att det finns både och... Men att det inte finns några slutgiltiga fakta som kan berätta sanningen. Även om de flesta av testerna är in vitro borde man få någorlunda resultat?
Jag kan dock inte öppna den andra länken.
Jag vet att penicillin är det vardagliga namnet på antibiotika, men det är lite som att säga smör om margarin, eller kanske grönsak om gurka (även om de flesta är gröna)
Med penicillin sker egentligen "bara" inhibition av cellväggssyntes, och när cellerna försöker växa ändå kommer de att spricka. Så det fungerar bara på vuxna celler, inte på färdigvuxna celler.
Även om alla förstår vad man pratar om, så blir man lite insnöad när man pluggar!
Likt en datortekninker som förstår någon som säger att internet inte fungerar, när användarens dator inte har uppkoppling mot nätet. Dock fungerar internet lika bra för det, och inte alls är paj...