CITAT (Kee @ 21-10-2008, 22:08)

Okej om vi är inne på hårklyverier om vad som betyder vad då förstår jag, då skulle jag aldrig opponerat mig. Men i min värld betyder "torka upp" samma som "torka ut" dvs jorden bör bli "torr" mellan vattningarna, "fuktig" är snäppet blötare än "torr", en jord som "torkat upp" är inte "fuktig", således "torr" och "torka upp" är samma sak. Nåväl, det är som sagt hårklyverier och snarare en fråga av mer semantisk karaktär och kanske lite väl utanför samtalsämnet?
Jag vill knyta ihop säcken genom att säga att jag anser att bevattningsfrågan är av jämförelsetyp, dvs man ska jämföra med andra relevanta växter. Jag jämför inte Karlbergare med näckrosor, utan snarare med Fikus eller Dracena, och då tål den/vill ha mer vatten än jämförelseväxten. Hoppas det framgick!
jahi: Jag har inte upplevt några problem med kalkhalten i Stockholms kranvatten, har du? Jag tolkar din fråga som det, annars är det ju bara speciella växter som är väldigt känsliga för det. Fast generellt gäller ju att det är bra med så låga halter som möjligt.
enkelt - man vattnar den den torka ''upp'' kanske en dag eller två sedan vattnar man igen , alltså ingen torka . tillför man vatten hela hela tiden är det lätt att den ruttnar ( har själv varit med om det , plus stor det i flera av mina krukväxt böcker att den vill torka upp sedan vattnas rikligt ) . i krukväxt böcker brukar det stå mer om hur man vattnar och vad det menas . som jag sa får man väl ändra själv hur man har den i ett svalt norr fönster kräver den mindre och tål att ha torka eller torka ''ut'' ( vilket jag tycker är mer som torka ?! än torka upp ) . står den i sol gasset i söderfönster eller ute vill den ha mer vatten ju hur tempen är . ( jorden torkar upp men växten ska inte torka ut )
ficus vill ha fuktigt hela tiden då den är tropisk .
Dracena vill torka upp och sedan vattnas igen .
Redigerat av flaxss: 22-10-2008, 10:25