Jag tänkte att vi i höst- och vinterrusk kunde roa oss med att lägga in bilder på våra praktväxter. Önskvärt är ju förstås att man kan ge en förklaring till varför växten blev så fin. Det kan ju generera många fina odlingstips.
Själv börjar jag med en Begonia som jag köpte i våras. Den var i ordinär storlek, köpt i mataffären. När jag kom hem med den så tänkte jag plantera om den men upptäckte att jag inte hade någon kruka och blomjorden var också slut. Ute i växthuset hittade jag innandömmet till en självvattnande kruka (själva krukan hade jag slängt eftersom den var sprucken). Då gällde det att hitta något att sätta självbevattningen i och jag hittade en sådan där hink som dom har i affärerna och har snittblommor i. Blomjorden hade jag slut på så jag tog "kogödselpåsejord" och planterade begonian i. Det såg för bedrövligt ut med den lilla pjuttiga blomman i denna jättehink men jag tänkte att jag fick köpa en annan kruka när jag skulle till affären nästa gång. Så blev det inte av med nytt krukköp (glömska, ni vet

) och jag märkte att begonian började växa något otroligt och satte mängder med nya knoppar. Jag har haft den i uterummet hela tiden men igår tog jag in den. Den har blommat med mängder av blommor hela våren, sommaren och hösten och är fortfarande superfin. Man ser nästan inte bladen för alla blommorna. Jag har bara gett den vatten, ingen näring.
IMG_0942_begonia.jpg ( 125.18k )
Antal nedladdningar: 113