Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Funderingar kring ett häckprojekt, Amelanchier alnifolia fk Alvdal E, m.m.
          Sommartorparn
          Inlägg 07-09-2004, 13:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Ska plantera en ca 30 m lång häck åt sydväst, dvs åt blåshållet och även utsiktshållet. Den ska vara friväxande och ändå tät. Sydkrafts bestämmelser gör att den inte får bli högre än 2-3 meter. Jag har fastnat för bärhäggmispel ur E-plantsortimentet, Amelanchier alnifolia fk Alvdal E. Är det någon som har erfarenhet av denna växt?

Eftersom jag vill ha något riktigt tätt, som också utgör skydd för harar och fasaner, funderar jag på att plantera en dubbel eller tredubbel häck. Tänker mig en inre häck av liten svartaronia, Aronia melanocarpa 'Hugin' E. Tanken är att den ska komplettera bärhäggmispeln i blommingen, dvs. inte blomma samtidigt. Är det någon som vet om det kommer att funka? '

Dessutom tänkte jag att höstfärgerna kompletterar varandra, häggmispeln blir gul och aronian röd.

Om inte detta räcker för att skapa ett tätt buskage kanske jag sätter en rad med friväxande måbär utanför häggmispeln, dvs ut mot åkrarna. Är det någon som har erfarenhet av friväxande måbär?

Hur brett måste ett sådant arrangemang bli?
          Jag undrar detta, därför att jag tänkte plantera alltihop i markduk. Jorden är bra, lätt lera, men mycket full av svåra ogräs! Inte en chans att jag kan gräva bort det och sedan hålla ogräsfritt! Därför, även om jag detta år bara planterar en rad med bärhäggmispel (jobbigt nog för en helg!) så ska markduken vara tillräckligt bred för alla de tre (eller två) häckraderna (om jag nu bestämmer mig för en dubbel- eller trippelhäck).

Sedan en fråga om det estetiska:
          Gubben är skeptisk till min idé om rad med bärhäggmispel och en lägre rad med liten svartaronia innanför. Menar att det kommer att se ut som två raka streck mitt i vår utsikt. Vad tror ni? Bör jag göra det hela lite mera oordnat? Kanske jag behöver tips om hur jag placerar ut buskar så att dom växer i en naturlig oordning?

unsure.gif

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Fågelvägen
          Inlägg 24-10-2008, 11:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 550
          Medlem nr: 4 889

Om häggmisplars natur:
          Vi har en liten rad av häggmisplar som växer i närheten av en medelstor hästkastanj. De buskar som är närmast kastanjen tappade sina blad tidigt i september, medan andra ändan av mispelraden stod röd och vacker. Dålig miljö - stora otrevliga grannar -kan alltså få häggmisplar att tappa bladen tidigare.
          Björkar och syrener lär också räknas som otrevliga grannar i växtvärlden.
          Sommartorparn, du har syrener i ena ändan av den planerade häcken?

Om du står ut med fler synpunkter: Jag tycker OCKSÅ att grupper av buskar skulle bli vackrare än rader. Sätter du udda antal i varje grupp, minst 5 i varje, så blir de "naturligt oordnade" utan att du behöver rita upp det på förhand. Det kommer att bli jättefint! yahoo.gif

--------------------
          Zon 2-3, en gammal trädgård med höjdskillnader på över 4 m. Gillar förvandlingar - med berg, sten och växter som material

Citera

Inlägg i den här tråden
          Sommartorparn   Funderingar kring ett häckprojekt   07-09-2004, 13:11
          KURT   Istället för att plantera i 2 rader så kan man pla...   07-09-2004, 13:19
          Sommartorparn   Tack för ditt svar! Det är definitivt svårare ...   08-09-2004, 17:33
          Maria R   Hej! Jag tror att du ska ha en plan för buskag...   08-09-2004, 22:40
          Sommartorparn   Tack Maria för dina synpunkter! Blir en såda...   09-09-2004, 08:02
          Maria R   hej igen! Det är svårt att beskriva enbart med...   11-09-2004, 10:38
          Sommartorparn   Tack för dina synpunkter! Håller med om att d...   30-09-2004, 10:28
          Sommartorparn   Ska plantera en ca 30 m lång häck åt sydväst, dvs ...   22-10-2008, 19:57
          CillaM   Så här års står nästan alla misplar kala,, i septe...   22-10-2008, 20:29
          Sommartorparn   Så här års står nästan alla misplar kala,, i septe...   22-10-2008, 21:03
          CillaM   Kanske inte så smart att ha dränrör under förstås,...   22-10-2008, 21:22
          Sommartorparn   Täckdikningen kan jag inte göra något åt. Den är e...   23-10-2008, 21:30
          Fågelvägen   PS efter att ha varit ute och kollat: Häggmisplar...   24-10-2008, 13:53
          Sommartorparn   Tack, Fågelvägen för dina synpunkter. Jo, tanken ä...   03-11-2008, 14:48
          Fågelvägen   Ölandstok - visst är den gula tråkig! men det ...   03-11-2008, 19:34
          flaxss   havtorn behåller bladen långt ut på hösten-vintern...   03-11-2008, 20:02
          Regina   Jag har en rabatt mot gatan där jag har häggmispel...   03-11-2008, 20:19
          Lilla Sibirien   Hej Jag tycker att den vitbrokiga kornellen gör si...   09-11-2008, 20:48
          Fågelvägen   Vackert, Lilla Sibirien! Jag tycker planterin...   10-11-2008, 10:47
          Sommartorparn   Vilken jättefin bild! Jag antar att hela parti...   10-11-2008, 11:13
          Lilla Sibirien   Flädern är i sydvästra hörnet och bredden kan vara...   10-11-2008, 18:50

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 13-08-2025, 00:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon