Jag vet att Else på Roskraft, inte ens tar in en del av sina krukade större ex över vintern, om vintern är mild. Och Else tillhör ju zon 1(kanske 2)... Problem som kan uppstå vid övervintringen sägs vara svampsjukdomar...Och då måste det ju bero på att det blir för fuktigt och för varmt, eller? Det börjar bli dags för mig nu att sortera och planera för övervintringen av mina rotade, och även sticklingar, som är gröna, men ännu ej fått rötter. En hel del av de större har blivit omplanterade i större krukor, och de får vara utomhus, så länge som det är sådant här mildväder.Ev, ska jag ställa dem mot husväggen, och täcka vid behov.(En del har redan fått rabattplats - de får nog också täckas vid ev vointerkyla.)De mindre ska sorteras in i mina plastväxthus, och förvaras i uterummet. Det går nog bra att gräva ner rotade sticklingar i kallväxthus, om man täcker vid eventuell kyla.Men passupp! för vårvintersolen, som värmer upp växthuset, för då får man nog passa upp med vattning.(ev vädra?) Att förvara i kall källare (eller kanske jordkällare) Dag, är nog ett bra förvaringsalternativ, tror jag... Vi får lämna rapporter till varandra till våren, om hur vi lyckats med våra övervintringar...(och kanske idka lite byteshandel?!!) Jag vet inte om det finns sticklingskurser i Sthlmstrakten -kanske Rosensällskapet har ? - utan sticklingskursen jag skrivit om, är den Else på Roskraft brukar ha på sommaren, och den är i Skåne.
--------------------
|