Det är sällan unga plommon har grenar på en nivå som man sedan kan ha dem, så att sträcka grenar för att skapa andra grenvinklar brukar vara aktuellt först när trädet bildat sidogrenar lite högre upp. Dubbeltoppen och annat håller jag med om att man bör fixa till - när trädet etablerat sig.
I områden där älgar och rådjur har få trädgårdar att mumsa på kan man behöva skydda mer än stammen. Visserligen gör det oftast inte så mycket när de ätit grenspetsarna, men det är förargligt och äter de mer är det synd. Nät od brukar funka en tid, men snyggare och effektivare tycker jag är armeringsjärnskupolerna. Jag har byggt upp några sådana runt omga fruktträd och det är en snabb och billig historia. 2 el 3 st 5mm armeringsjärn som är ca 5 meter långa. Sticker i järdet på ena sidan om trädet och som i båge över till andra sidan. Sedan najar eller knyter man snöre glest runt om, och på våren sätter man en och annan slingerkrasse runt om så att det blir lite färgglatt på sommaren. Konstruktionen är bra för att den skapar avstånd mellan trädet och skyddet som djuren inte når in igenom, medan man själv kan gå mellan snörena.
När trädet skapat lite präktigare krona som det inte gör så mycket att djuren äter av kan man använda järnen till något annat.
--------------------
|