CITAT (vickeva @ 22-04-2004, 22:45)
Då kan man ju jobba med att tex försöka blanda till den exakta färgen som en frukt har, man kan försöka beskriva dofter och smaker... ja man kan göra massor.. blir riktigt sugen... (jobbar också med 12åringar...) Kanske tycker de att det är lite barnsligt, så man får nog försöka lägga det lite mer "avancerat". Det blir ju naturligt prat om fotosyntesen är det börja växa i krukorna.
Har du förresten frågat barn (eller vuxna...) någon gång, var alla kilona i ett träd kommer i från? Man kan få en hel del intressanta svar... även från vuxna (vattnet, jorden, näringen är väl de vanligaste - då kan man ju inte säga att de har begripit fotosyntesen...)
Japp... det ska de göra!!!
Tanken är att de ska måla frukterna i akvarell...
Frukterna ska vid slutet av dagen skäras upp i bitar som gruppen bjuder på, så att alla ska få smaka och sedan berätta vad de tycker att det smakar som, om det är sött, surt mm om de har ätit frukten förr och om den är god.
Vi vill gärna få barnen att skriva och läsa så mycket som möjligt för det behöver de verkligen. Det är därför vi har inslag som att läsa om härkomst...mm.
Sedan får vi individualisera kraven efter förmåga. Det går inte att kräva lika mycket från en elev som har varit i Sverige i två år och med en elev som är född i Sverige. Det är en väldigt heterogen grupp.
Uschjamig... nu är det sent ochjag ser knappt vad jag skriver
/Julia