2008-10-27
Ja, inte för att jag vill lämna den vi har här i Överböle. Det finns alldeles för många värden i ”de djupa skogarna”.
Men igår natt blev jag beklämd och bekymrad. Körde igenom en döende by. Det var sjätte gången på tre veckor. I dagsljus, gryning, kväll och natt. Av dryga tiotalet bostadshus var minst sju tomma och öde! Det påminner om när vattenkraften skulle förmeras och nya större dammar byggas. Byar och gårdar lades under vatten. Kompensationsmark, pengar. Vad betyder det när familjerötter dränks, familjehistoria, kultur, minnen och kärlek spolas bort av vatten som får frysar att fungera, julgranar att tindra, elradiatorer att värma våra bostäder. Här är det inte vattnet som långsamt dödar. Här är det fråga om livsuppehälle som skapar en folkvandring. Urbanisering har det visst kallats i många år med ett fint ord. Jag tycker att det är det fulaste ordet i ordlistan.
Skulle kunna hetsa upp mig rejält men avstår. Tycker dock att vår regering oavsett färg borde tänka på Churchills bevingade ord från andra världskriget – Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket!
|