Sidor: 1, 2
Överbölingen
2008-10-27

Ja, inte för att jag vill lämna den vi har här i Överböle. Det finns alldeles för många värden i ”de djupa skogarna”.

Men igår natt blev jag beklämd och bekymrad. Körde igenom en döende by. Det var sjätte gången på tre veckor. I dagsljus, gryning, kväll och natt. Av dryga tiotalet bostadshus var minst sju tomma och öde!
Det påminner om när vattenkraften skulle förmeras och nya större dammar byggas. Byar och gårdar lades under vatten. Kompensationsmark, pengar. Vad betyder det när familjerötter dränks, familjehistoria, kultur, minnen och kärlek spolas bort av vatten som får frysar att fungera, julgranar att tindra, elradiatorer att värma våra bostäder.
Här är det inte vattnet som långsamt dödar. Här är det fråga om livsuppehälle som skapar en folkvandring. Urbanisering har det visst kallats i många år med ett fint ord. Jag tycker att det är det fulaste ordet i ordlistan.

Skulle kunna hetsa upp mig rejält men avstår. Tycker dock att vår regering oavsett färg borde tänka på Churchills bevingade ord från andra världskriget – Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket!
Biggan_
Så fint du skriver! tummenupp.gif
Hela Sverige skall leva hette det för ett antal år sedan. Men inte har det blivit så. Jag tycker det är synd att samhällen blir avfolkade och så småningom dör. Att nu en massa bensinmackar läggs ner blir väl nådastöten för många byar och tvingar folk att flytta till större samhällen mot sin vilja. Bensinen är dyr och det kostar massor att köra många mil för att handla och göra sina ärenden.
Gossen Ruda
Det kallas för utveckling. Inbland är utvecklingen av godo, ibland av ondo. En gång i tiden kunde man leva av lite åker och äng och skog, det funkar inte man samtidigt skall ha el, telefon, tv, bil, kyl och frys mm, mm, mm...

När sillen gick till växte det upp livskraftiga samhällen vid kusten, nu finns bara minnena av dessa kvar. That´s life.
Aqvakul
Visst är det som Ruda säger. Avfolkningen av glesbygden är en process som knappast går att stoppa. Samtidigt är det lite tragiskt.
eden
Det är ju helt sant det du säger, Överbölingen, Man kan ju undra om detta med utveckling behövs rakt av????
Många säger att det var bättre förr, och det stämmer till vissa delar, men att det blivit så mkt. sämre nu, är det nog inte många som tänker på./eden
Wilmer
Jo, utveckling är det men om den är till godo? Det gnälls ju över sjukskrivningstalen som är så höga, går det hand i hand med utvecklingen? I såfall kanske den inte är helt god. Invecklat.
LasseB
Kris är ett annat ord för "jag vill inte förändra mig/ mittbeteende.
Titta bara å de senaste 25 årens kriser för att inte tala om dagens kriser
Bankerna (jag sitter i en av dom) vill fortsätta att tjäna pengar på uselt underbyggda beslut, Volvo vill tjäna pengar på att sälja stora törstiga bilar som väldigt få vill ha idag

Vart tog lyhördheten vägen inom näringslivet och folk i stad och landsbyggd
Pirum
Ett problem som är ett direkt resultat av politiska beslut (dvs, i slutänden väljarnas vilja) är att samhällelig infrastruktur i form av Post, Bank, Apotek, Vårdcentral, Polis, Skola, etc, läggs ner för att spara några ynka kronor. Förlusten, inte bara i mänsklig levnadsglädje, blir stor även i kronor. När skolorna stängs är det ofta hejdå för en bygd. Man kan diskutera vad som är hönan och ägget, men jag tycker att vi som bor i trångbygden bör vara mer förstående för hur livet är i glesbygden, det är så lätt att politiker som sitter i stora städer blir hemmablinda och inte förstår hur mycket livet försvåras av att infrastrukturen försämras (i onödan till stor del).
ingrids
Byar och bygder växer ibland fram ganska raskt i anslutning till något som inte varar för evigt, en fyndighet, ett flottställe, en fabrik, ett regemente, någons dröm om en bättre tillvaro. Det sorgliga ligger i hur de dör mycket långsammare och smärtsammare.
Besökte konungariket Svänan som ung, det går inte ens att googla på (om man inte är intresserad av skattjaktslekar). Fattigt folk blev erbjudna mark på 1800-talet, för karg för att odla på och snabbt utarmad. Bygden avfolkades för gott på 1940-talet.
Azur
CITAT (Pirum @ 27-10-2008, 14:18) *
När skolorna stängs är det ofta hejdå för en bygd. Man kan diskutera vad som är hönan och ägget, men jag tycker att vi som bor i trångbygden bör vara mer förstående för hur livet är i glesbygden

Fast det där är ju en hönan och ägget-situation. Dör bygden för att skolan försvinner, eller försvinner skolan för att bygden dör?
Visst kan man acceptera lite högre kostnader i glesbygd, men i till slut måste man också acceptera att man inte kan hålla igång en hel skola med lärare, vaktmästare, bespisning, sköterska, lokal... för en handfull barn. Detsamma gäller all service.

I slutänden är problemet att skogsbruk och turism inte är tillräckligt lönsamt för att fungera som grund för alla småsamhällen. Det kommer man inte runt med stöd.
henriks
CITAT (Azur @ 27-10-2008, 14:47) *
Fast det där är ju en hönan och ägget-situation. Dör bygden för att skolan försvinner, eller försvinner skolan för att bygden dör?
Visst kan man acceptera lite högre kostnader i glesbygd, men i till slut måste man också acceptera att man inte kan hålla igång en hel skola med lärare, vaktmästare, bespisning, sköterska, lokal... för en handfull barn. Detsamma gäller all service.

I slutänden är problemet att skogsbruk och turism inte är tillräckligt lönsamt för att fungera som grund för alla småsamhällen. Det kommer man inte runt med stöd.

Nej, det är bättre och billigare att köra ungarna miltals i buss till en skola med tusentals elever där ingen vuxen har någon kontakt med individen så att de kan utvecklas i sin egen takt till analfabetiska ligister.

SÄKERT att det blir billigare för samhället....

Visst någonstans går gränsen för vad som är ekonomiskt försvarbart, men jag tror att den går vid mycket mycket mindre skolor än vad vi tror om man räknar in "livstidskostnaden" för samhället.
Lilla Birka
Man kan ju också göra som i Boteå, en by i Ångermanland, som var dömd att dö. De kvarvarande satte ut byn på Blocket och nu har det kommit flera barnfamiljer till byn därför att de kunde köpa billiga hus (under 100.000) och skolan blir kvar!
ängsvädd
CITAT (Lilla Birka @ 27-10-2008, 19:07) *
Man kan ju också göra som i Boteå, en by i Ångermanland, som var dömd att dö. De kvarvarande satte ut byn på Blocket och nu har det kommit flera barnfamiljer till byn därför att de kunde köpa billiga hus (under 100.000) och skolan blir kvar!

bravo.gif Vilken genialisk idé biggrin.gif Kul att det lyckades smile.gif

Jag tror Sverige kommer bli tättbefolkat inom en inte alltför avlägsen framtid när alla klimatflyktingar väller in.
Anders zon 1
Fast det här att landsbygden förtvinar och alla flytta till städer är inte någon naturlag. Man behöver inte gå längre än över gränsen till Norge för att inse att landsbygdspolitiken faktiskt spelar en stor roll! I Norge finns en levande landsbygd kvar i mycket större utsträckning än i Sverige (beror nog inte bara på oljan...).
henriks
CITAT (MimmiH @ 27-10-2008, 19:17) *
bravo.gif Vilken genialisk idé biggrin.gif Kul att det lyckades smile.gif

Jag tror Sverige kommer bli tättbefolkat inom en inte alltför avlägsen framtid när alla klimatflyktingar väller in.

Håller med - jag är övertygad om att mark kommer att vara hårdvaluta i framtiden. kanske skall börja investera i norrlands inland? så att vi har någonstans att ta vägen när det börjar bli trångt här i småland och västergötland....
Pirum
CITAT (Anders zon 1 @ 27-10-2008, 19:34) *
Fast det här att landsbygden förtvinar och alla flytta till städer är inte någon naturlag. Man behöver inte gå längre än över gränsen till Norge för att inse att landsbygdspolitiken faktiskt spelar en stor roll! I Norge finns en levande landsbygd kvar i mycket större utsträckning än i Sverige (beror nog inte bara på oljan...).

Det är sant, men delvis har vi svenskar avhändat oss den möjligheten genom att gå med i EU. Riktat stöd till landsbygden sägs vara en av anledningarna till att norskarna på landet är så skeptiska till EU - det skulle klassas som otillåtet stöd att underlätta för landsbygden. I Norge är exempelvis bensinskatten differentierad om jag förstått rätt, och det förklarar varför priset kan vara 2kr/l lägre ute i obygden än inne i staden - och det kanske inte är så fel egentligen.

Jag tror som sagt att samhällelig infrastruktur är viktig, i min lilla hemkommun har vi förlorat (ungefär, tänker snabbt), tja, öhm, um, 5 av 7 banker, öhm, um, 5 av 7 bankomater (de kvarvarande är det såklart 50m mellan), 3 av 4 apotek (ett halvt apotek kvar), 3 av 4 postkontor (en halv post kvar), 5 av 10 livsmedelsbutiker, märkligt nog inga skolor än, men nu ska någon starta friskola så att minst ett av två högstadier kommer att stänga. Kommunen har ingen läkare, ingen polis, däremot en veterinär och en vårdcentral som är öppen ibland. Biblioteket har försämrade öppettider. Ah, ja, "bibliotek" i singular, förr hade kommunen (som är stor till ytan) 3 bibliotek till, om än med begränsade öppettider - men ändå! Etc. Osv. Försämringen jag beskriver har gått på ca 15 år och det är inte glesbygd vi snackar om. Landskapet Bohuslän har inte längre något BB kvar. Men, det spelar väl mindre roll eftersom inga unga familjer vill flytta dit pga alla andra försämringar jag radat upp.
Felicia
CITAT (henriks @ 27-10-2008, 18:51) *
Nej, det är bättre och billigare att köra ungarna miltals i buss till en skola med tusentals elever där ingen vuxen har någon kontakt med individen så att de kan utvecklas i sin egen takt till analfabetiska ligister.

SÄKERT att det blir billigare för samhället....

Visst någonstans går gränsen för vad som är ekonomiskt försvarbart, men jag tror att den går vid mycket mycket mindre skolor än vad vi tror om man räknar in "livstidskostnaden" för samhället.

Och varför inte vända på det - låt barnen i skolorna med tusentals elever åka skolbuss till dom byskolor som håller på att dö ut.
Det blir med all säkerhet ett positivt resultat för dom eleverna, för dom barn som gått i små byskolor blir mycket lugnare än dom som går i dom stora skolorna i tätorten. Det är min erfarenhet.
Överbölingen
[quote name='Felicia' date='28-10-2008, 19:17' post='922441']
Och varför inte vända på det - låt barnen i skolorna med tusentals elever åka skolbuss till dom byskolor som håller på att dö ut.

Den vinklingen är utsökt. Kostnaden per barn blir ju väsentligt mindre. Tätortens ofta mer behöriga lärare kanske får flytta på häcken lite. Det är inte alltid "Låt barnen komma till mig" som gäller i det verkliga livet. Gud fader/ läs kommunledningen/ har inte alltid rätt.

Hur vore det att stämma en kommunledning för okloka beslut. De röstar ju inte enligt eget huvud utan för den stol de råkar ha valt. Låt de "folkvalda" rösta efter eget huvud och inte efter kulör. Jag röstar vid val på "kloka människor" men tyvärr rår jag ju inte på partiarslena som sätter sig på dem. Vi i folket skall ju rösta efter vad vi tror på men sedan är det partiet som gäller.
jholma
Utvecklig hit och utveckling dit vad jag tror behövs är en massa jävla anamma för att förändra. Jag har haft förmånen att bo och jobba utanför Sverige i 30 år och har kanske under den här tiden besökt ett par hundra företag i Sverige. Det gär att dra en del slutsatser t ex;

Småföretagare i Småland är frimodigare och vågar satsa i betydligt större utsträckning än i Mellanssverige och längre norrut. När jag reser i Mellansverige och besöker företag så känns det som om alla dessa samhällen är brukssamhällen kring ett stort företag och att de anställda i första hand känner sig som "arbetare".

Jag har sett samma förhållanden i Italien där norr är den aktivare delen eller i Portugal.

Vad som behövs är en attitydförändring och att inte tro på det oundvikliga. Det innebär också att svensken mäste ge fan i att tro att politikerna kan lösa problemen och börja tro på sig själv. Men ibland så tvivlar jag på ett sådant mirakel. Det räcker med att se några minuter på TV eller lyssna på radio eller läsa en tidning så är det alltid någon som framträder och som uppfattar sig som ett offer.
Jag känner stor sorg över att så många politiker lyckats att ta ifrån så många människor deras liv och självförtroende. Utan en attitydförändring så kommer 95 % av alla svenskar att vara urbaniserade om några årtionden. Och det är inte politikerna som kommer att ändra på detta utan bara vi själva.
Överbölingen
Klokt svar tycker jag. skall något ske så är det vi som bor och lever som skall göra det. De styrande tänker bara på sitt och IDÈN.
Gita
CITAT (jholma @ 28-10-2008, 22:15) *
Utvecklig hit och utveckling dit vad jag tror behövs är en massa jävla anamma för att förändra. Jag har haft förmånen att bo och jobba utanför Sverige i 30 år och har kanske under den här tiden besökt ett par hundra företag i Sverige. Det gär att dra en del slutsatser t ex;

Småföretagare i Småland är frimodigare och vågar satsa i betydligt större utsträckning än i Mellanssverige och längre norrut. När jag reser i Mellansverige och besöker företag så känns det som om alla dessa samhällen är brukssamhällen kring ett stort företag och att de anställda i första hand känner sig som "arbetare".

Jag har sett samma förhållanden i Italien där norr är den aktivare delen eller i Portugal.

Vad som behövs är en attitydförändring och att inte tro på det oundvikliga. Det innebär också att svensken mäste ge fan i att tro att politikerna kan lösa problemen och börja tro på sig själv. Men ibland så tvivlar jag på ett sådant mirakel. Det räcker med att se några minuter på TV eller lyssna på radio eller läsa en tidning så är det alltid någon som framträder och som uppfattar sig som ett offer.
Jag känner stor sorg över att så många politiker lyckats att ta ifrån så många människor deras liv och självförtroende. Utan en attitydförändring så kommer 95 % av alla svenskar att vara urbaniserade om några årtionden. Och det är inte politikerna som kommer att ändra på detta utan bara vi själva.

Visst är Gnosjötrakten och Gnosjöandan strålande exempel på hur man behåller en levande landsbygd. Offermentalitet, avsaknad av drivkraft samt åsikten att någon annan skall ordna, fixa och inte minst betala är troligen den största orsaken till att en del orter mer eller mindre dör.
Gita
eden
CITAT (Felicia @ 28-10-2008, 19:17) *
Det blir med all säkerhet ett positivt resultat för dom eleverna, för dom barn som gått i små byskolor blir mycket lugnare än dom som går i dom stora skolorna i tätorten. Det är min erfarenhet.

Jag har sagt detta i ett antal år bakåt. Det är bara så att när du pratar om den ide´n i offentliga sammanhang så anses du som suspekt. Man kan inte göra så MOT barnen, har jag fått som svar.
Gunilla T
CITAT (Gita @ 29-10-2008, 09:28) *
Offermentalitet, avsaknad av drivkraft samt åsikten att någon annan skall ordna, fixa och inte minst betala är troligen den största orsaken till att en del orter mer eller mindre dör.
Gita

Oj då, det var ett radikalt påstående - att landsbygden dör pga brister hos enskilda individer.

Menar du på allvar att brister hos individer är överordnade ekonomiska system, marknadskrafter, den förda politiken och tvånget att kunna försörja sig och familjen?

Gita
CITAT (Gunilla T @ 29-10-2008, 10:48) *
Oj då, det var ett radikalt påstående - att landsbygden dör pga brister hos enskilda individer.

Menar du på allvar att brister hos individer är överordnade ekonomiska system, marknadskrafter, den förda politiken och tvånget att kunna försörja sig och familjen?

Men visst är det delvis så, utan personlig företagsamhet, drivkraft och initiativ kan ingen byggd leva och frodas i längden. det är helt enkelt så att någon måste "göra det".
Gita
Kajsa i Arvika
Kommer från en liten by där det på 70talet fanns ca 300 invånare.. Det fanns en byskola; vi var 5 elever i min klass.. i klassen under mej var grabbstackaren ensam.. giggle.gif Det fanns 2st lanthandlar där man kunde köpa det viktigaste man behövde och lite till, man kunde lämna in tipset, hämta ut sprit och köpa huvudvärkstabletter.. gammelgubbarna satt på blåmålade träpallar, skvallrade, drack en pilsner och tuggade på en bit falukorv.. Det fanns bensin och diesel, frimärken och en postlåda.. på hösten kunde man sälja lingon och svamp från skogen till handlaren.

Nuförtiden bor det kanske ca hundra personer där.. hus säljs ut som sommarstugor till norskar från Oslo.. Där det en gång fanns storskog är det nu kalhyggen och vice versa.. Närmaste affären finns i Charlottenberg 2,5mil bort, där centrum håller på att dö ut eftersom en jättestor galleria byggts upp alldeles bredvid stora vägen mot Norge.. Ska man föda barn får man knipa igen tills man kommer till Karlstad ca 8mil bort.. förr fanns både BB och eftervård i Arvika..

Litet e ute nu.. Allt ska vara stort, det ska gå fort, vara effektivt, inget som har med människor att göra får kosta pengar.. Saknar den gamla lunken, att grannfrun kom och satte sej i köket 3ggr om dagen och kaffekoken sattes på spisen.. människor hade tid att prata och man behövde ingen skriftlig inbjudan för att åka och hälsa på någon.. när jag började som "hemsamarit" fick man plocka potatisen direkt ur jorden och koka till "brukaren" som det nya modeordet är.. man putsade fönster och bakade bullar.. Nu kommer maten vakumförpackad och levereras av en budfirma.. thumbdown.gif

Det saknas inte människor med drivkraft i bygden men när kommunen har bestämt sej för att lägga ner 3 av 4 byskolor finns det inte mycket att göra tyvärr.. Protestmöten har hållts och listor har skrivits.. Småföretagare har försökt sej på varianter av den gamla lanthandeln men den nya gallerian lockar huvudparten av konsumenterna med billigare priser och större utbud..
Gunilla T
CITAT (Gita @ 29-10-2008, 11:04) *
Men visst är det delvis så, utan personlig företagsamhet, drivkraft och initiativ kan ingen byggd leva och frodas i längden. det är helt enkelt så att någon måste "göra det".
Gita

Onekligen en gradskillnad mellan "troligen den största orsaken" och "delvis"..

Jag tror inte att människor på landsbygden är mer belastade av initiavlöshet eller saknar drivkraft utan att det är precis så som Kajsa så målande beskriver - småskalighet är inte lönsamt längre. Det går inte att leva på små jordbruk som man gjorde förr - allt skall vara stort och det krävs enorma investeringar för att öht kunna försörja sig på jordbruksinkomster.

Oviljan att satsa på landsbygden är uppenbar - ännu finns inte ens bredband utbyggd på landsorten, de som har idéer och intresse av att driva företag saknar möjligheter till det.

Strömmen försvinner vid första höststormen för att elbolagen inte investerar tillräckligt i säker eldrift..det finns hur många hinder som helst.

Marknaden söker alltid vinster och satsar där det är mest lönsamt..
matise
Lite nyfiken.

Hur skulle ni vilja att landsbygden utvecklas i framtiden?
Om ni fick önska fritt?

Själv skulle jag vilja få se mycket lokalproducerade produkter (ekologiska) som det är stor efterfrågan på.
Att folk börjar flytta ut igen och delvis kan jobba på distans och att man återigen börjar hålla ängsmarkerna öppna och små jordbruk återigen kan växa upp.
Små caféer och gårdsbutiker där man kan finna det som produceras runt om...
Och självklart lever vi miljömedvetet...

Vad vill du se? smile.gif
Kat
CITAT (Aqvakul @ 27-10-2008, 11:31) *
Visst är det som Ruda säger. Avfolkningen av glesbygden är en process som knappast går att stoppa. Samtidigt är det lite tragiskt.

Klart att det går att stoppa.
Men det förutsätter att man slutar att fokusera på att bygga allt liv kring några få städer och slutar med den vansinniga politik som gör att folk tvingas flytta för att få arbete. Så länge vi kör den linjen kommer de arbeten som finns utlokaliserade runt om i Sveriger förflyttas allt närmare städerna med ytterligare utflyttning som följd.

Aqvakul
CITAT (Kat @ 30-10-2008, 07:33) *
Klart att det går att stoppa.
Men det förutsätter att man slutar att fokusera på att bygga allt liv kring några få städer och slutar med den vansinniga politik som gör att folk tvingas flytta för att få arbete. Så länge vi kör den linjen kommer de arbeten som finns utlokaliserade runt om i Sveriger förflyttas allt närmare städerna med ytterligare utflyttning som följd.

Visst, allt går att åstadkomma om viljan och de rätta förutsättningarna finns. Tyvärr så är detta en bristvara i ett marknadsliberalt och konsumtionsinriktat Europa. Det är samma typ av initiativrika företagare, de som Gita vurmar så för, som påskyndar den här utvecklingen mot centralism och storskalighet. Den kamp som ev. en svensk regering kan föra mot detta blir av naturliga skäl defensiv och uppehållande. Därmed inte sagt att vi ska "lägga oss ned och dö" eller hänge oss åt någon "offermentalitet". I detta avseende så får jag ge Gita delvis rätt. Det krävs en hel del lokala initiativ och nytänkande för att skapa jobb och därmed rimliga livsvillkor i glesbygden.
Gossen Ruda
Nedläggningen av glesbygden och urbaniseringen är en process som startade med industrialiseringen på 1800-talet. Det gäller för hela klotet och vi i Sverige är bara en liten del av detta. Möjligen skulle man kunna sätta upp murar runt landet och försöka vända utvecklingen men då skulle vi halka efter resten av världen. Utan utvecklingen skulle vi inte ha det samhälle vi har nu, på gott och ont. Vi hade definitivt inte haft datorer och internet och kunnat samtala så här. Vi hade inte haft dom möjligheterna till utbildning och arbete vi har nu. Inte den förnämliga sjukvård vi trots allt har men som alla klagar på, bättre med kloka gummor i stugorna?

Visst, man kan isolera sig ute på landsbygden, vända utvecklingen ryggen och odla en liten plätt men hur kul är det? Plöja med årder, slå säden med lie och tröska för hand. Ingen el, telefon mm. Lycka till.
Gita
Nu är det väl så, tror jag, att alla vill ha den välfärd -vård,skola och omsorg- som vi byggt upp. Och den kostar pengar, massor med pengar. Vad kommer de pengarna ifrån? Jo, från de företag jag "vurmar" för, från företagsamma och arbetande människor. Vill vi ha generella trygghetssystem, hyfsad levnadsstandard och social välfärd så får vi nog lov att acceptera att småskalighet under en viss nivå helt enkelt inte räcker till.
Att, som ett exempel, odla morrötter för eget behov eller för den närmaste omgivningen räcker inte långt, man måste nog sälja en jädrans massa morötter för att upprätthålla den välfärd vi har idag och då måste det bli storskalig odling .
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 30-10-2008, 10:03) *
Nu är det väl så, tror jag, att alla vill ha den välfärd -vård,skola och omsorg- som vi byggt upp. Och den kostar pengar, massor med pengar. Vad kommer de pengarna ifrån? Jo, från de företag jag "vurmar" för, från företagsamma och arbetande människor. Vill vi ha generella trygghetssystem, hyfsad levnadsstandard och social välfärd så får vi nog lov att acceptera att småskalighet under en viss nivå helt enkelt inte räcker till.
Att, som ett exempel, odla morrötter för eget behov eller för den närmaste omgivningen räcker inte långt, man måste nog sälja en jädrans massa morötter för att upprätthålla den välfärd vi har idag och då måste det bli storskalig odling .
Gita

Nu handlar det knappast om "morrötter" utan om storskalighet contra småskalighet och om landsbygdens möjligheter att överleva.
Jag hävdar att de ekonomiska incitamenten verkar för storskalighet och centralism, vilket du nu tycks hålla med om. Tidigare anförde du bristande entrepenörsanda som skäl. Hur ska du ha det egentligen? Annars låter du mest som allmänt hålle moderatretorik, vilket knappast berikar diskussionen....
Gita
CITAT (Aqvakul @ 30-10-2008, 10:15) *
Nu handlar det knappast om "morrötter" utan om storskalighet contra småskalighet och om landsbygdens möjligheter att överleva.
Jag hävdar att de ekonomiska incitamenten verkar för storskalighet och centralism, vilket du nu tycks hålla med om. Tidigare anförde du bristande entrepenörsanda som skäl. Hur ska du ha det egentligen? Annars låter du mest som allmänt hålle moderatretorik, vilket knappast berikar diskussionen....

Vad läser du egentligen in i det jag skriver? Min utgångspunkt var att visa på t.ex Gnosjötrakten som strålande exempel på hur entreprenörskap och företagande,kan hålla glesbyggden i Smålands inland levande. Andra exempel är vissa orter i Värmland eller varför inte Ishotellet i Jukkasjärvi. De enda som kan hålla en byggd levande på sikt, tror jag är de människor som bor där och det krävs en hel del initiativkraft och företagsamhet, att tro att politiker och olika former av ekonomiskt stöd skall göra jobbet är ett väldigt kortsiktigt tänk.
Det Kajsa i Arvika tog upp om livsmedelsbutiken som fick lägga ner för att folket i trakten föredrog att göra sina inköp på andra håll tycker jag är ganska typiskt, om man nu vill ha servicen att ha en lokal butik så får man väl för sjutton se till att handla där, annars bidrar man ju själv till ortens utarmning.
Sen slutligen, det där med moderatretorik som inte tillför något.......tja är det så att man tycker att värderingar och åsikter som inte stämmer helt med de egna inte tillför något, då är man vad jag skulle kalla inskränkt.
Gita
Aqvakul
CITAT (Gita @ 30-10-2008, 11:07) *
Vad läser du egentligen in i det jag skriver? Min utgångspunkt var att visa på t.ex Gnosjötrakten som strålande exempel på hur entreprenörskap och företagande,kan hålla glesbyggden i Smålands inland levande. Andra exempel är vissa orter i Värmland eller varför inte Ishotellet i Jukkasjärvi. De enda som kan hålla en byggd levande på sikt, tror jag är de människor som bor där och det krävs en hel del initiativkraft och företagsamhet, att tro att politiker och olika former av ekonomiskt stöd skall göra jobbet är ett väldigt kortsiktigt tänk.
Det Kajsa i Arvika tog upp om livsmedelsbutiken som fick lägga ner för att folket i trakten föredrog att göra sina inköp på andra håll tycker jag är ganska typiskt, om man nu vill ha servicen att ha en lokal butik så får man väl för sjutton se till att handla där, annars bidrar man ju själv till ortens utarmning.
Sen slutligen, det där med moderatretorik som inte tillför något.......tja är det så att man tycker att värderingar och åsikter som inte stämmer helt med de egna inte tillför något, då är man vad jag skulle kalla inskränkt.
Gita

"It takes two to tango" - avslutar diskussionen här innan den urartar i en meningslös debatt...
Gunilla T
Jag tillhör nog den kategorin som inte är beredd att skriva under på att allt det som sker är "utveckling" - mycket kunde nog beskrivas som avveckling också.

Självklart vill vi alla ha tillgång till den generella välfärden - men det innebär inte att allt som sker är av godo. Dagens puls genererar också nya problem och sjukdomar.

Alla människor vill inte bo i centralorter - värderingar om vad som är viktigt kan också förändras under en livstid. Jag är övertygad om att många är beredd att avstå från överkonsumtionen som tär på jordens resurser och för att bosätta sig på landsbygden och hitta en annan form av livskvalitet om det bara var möjligt att försörja sig.

Vårt demokratiska system förmår nog inte styra detta helt och fullt men mer än vad som görs idag.

Det borde vara möjligt för människor som vägrar följa alla trender och som har andra värderingar att leva och bo på landsbygden.
Lars-Olof Arvids
Intressant diskussion det här. När jag var liten fanns det säkert 100 mjölkbönder i Ödsmål, en landsbygdssocken i Bohuslän. I år har den siste (min granne) bestämt sig för att lägga ner. Posten försvann för ca 20 år sedan och affären för kanske 5-6 år sedan. Skolan (låg- och mellanstadium) finns ännu kvar. Matise nämner ekologiska, närproducerade produkter - vågar man tro att efterfrågan på sådana kan hålla landsbygden levande? Det skulle man verkligen önska, men tyvärr är det nog svårt. Inte minst i dessa kristider håller folk i plånboken när de handlar. Själv kallade jag på skoj vår lokalbutik för "dyrehandeln" eftersom allt var dyrare där än i de stora affärerna i Stenungsund. Trots allt har det byggts ett par nya hus i min "obygd" sedan jag flyttade dit för sex år sedan. Det är nog inte bara jag som ser ett naturnära boende som livskvalitet, även om det i mitt fall betyder att jag måste cykla en mil fram och tillbaka till jobbet varje dag. Utvecklingen kan nog inte stoppas, men det borde gå att leda den åt rätt håll.

Olle
Pirum
Självklart kan inte jord- och skogsbruk sysselsätta lika många människor som tidigare, men gles- och landsbygd är så mycket mer än det. Om vi nu tar "den driftige företagaren, samhällets hjälte och stöttepelare" som exempel, så kan det mycket väl vara så att denna person vill flytta ut på landet, men, det fanns visst inte bredband nog att klara företagets behov. Eller så fanns det visst ingen skola till barnen. Och så hade visst posten lagt ner, attans, hur ska det då gå med företagets brev? Systembolag kanske man klarar sig utan, men jag tycker att det skärs ner mycket på infrastrukturen i onödan - staten kanske sparar några kronor, men förlusterna (både ekonomiskt och socialt) blir sammanlagt mycket större än den initiala vinsten. Allt ska dock inte staten kritiseras för, även inom kommuner sker mycket centralisering, få till nytta.
Gunilla T
Kom att tänka på en händelse som inträffade när vi som stadsbor flyttade ut på landet.

Det var för tio år sedan i december och just den helgen när vi skulle flytta blev det ett förfärligt snöoväder. Vi hann köra några flyttlass innan vägen ner till vårt hus blev oframkomlig pga av snön som vräkte ner.

Vi satt i vårt hus i stan och funderade...vad göra? Då ringde telefonen och vår närmaste nyblivna 70-åriga granne ringde. Han bodde ca 1,5km från oss men på landet vet folk vad som händer..

Han berättade att han tagit traktorn och plogat upp vägen till vårt hus så nu gick det bra att komma fram!!

Vi blev väldigt glada och överraskade..inte vana vid den sortens omsorg precis. Sedan dess har jag åtskilliga gånger sett hur människor på landet hjälper varandra.

Ingen här är van vid att ringa till någon fastighetsskötare om något krånglar, vägarna sköter vi själva både sommar och vinter genom vägföreningen och att hjälpa varandra ses som en självklarhet.

Således...den raka motsatsen till de människor som Gita beskrev som initiativlösa offermentaliteter..

Lars-Olof Arvids
Visst är det så! tummenupp.gif Mer än en gång har någon granne stannat och kört hem grejer åt mig när de har sett mig komma på en alltför fullastad cykel. Självklart drog de upp min systers bil den gången hon hade kört fast i ett igensnöat dike. Mitt främsta bidrag nu är att hjälpa en grannfamilj med deras nya akvarium. smile.gif

Olle
henriks
CITAT (matise @ 30-10-2008, 06:53) *
Lite nyfiken.

Hur skulle ni vilja att landsbygden utvecklas i framtiden?
Om ni fick önska fritt?

Själv skulle jag vilja få se mycket lokalproducerade produkter (ekologiska) som det är stor efterfrågan på.
Att folk börjar flytta ut igen och delvis kan jobba på distans och att man återigen börjar hålla ängsmarkerna öppna och små jordbruk återigen kan växa upp.
Små caféer och gårdsbutiker där man kan finna det som produceras runt om...
Och självklart lever vi miljömedvetet...

Vad vill du se? smile.gif

Får man önska fritt? utan restriktioner för vad som är genomförbart?

1) mindre "turister" som är ute och söndagsåker för att "titta på landet"
2) lägre skatt för folk som bor på landet och därmed inte använder stadens utbud i samma omfattning.
3) bättre betalt för det som produceras så att det inte måste till stora djurfabriker för att kunna leva på jordbruk.

Jan Lindgren
Hej!
Det är inte samhället som avfolkar landsbygden. Det är vi själva. De flesta människor vill ha stadens fördelar sen är vi några få som trivs ute i skogen.
Det finns något som kallas jokkmokksyndromet inom utbildningen. Flickor pluggar och jobbar för att komma ifrån orten och pojkarna planerar att göra samma som pappa, arbeta i skogen, fiska och jaga. Varför anstränga sig. Vi får alltså ett kvinnounderskott på landet.
Bor man på landet så använder man bilen betydligt mera. Jag kör bil väldigt mycket nu för tiden. När jag bodde i stockholmsområdet använde jag nästan aldrig bilen privat.
Vi är mycket tacksamma för turister här i trakten. De bidrar till att vi har många affärer och ger många jobb. Tyskar och danskar har köpt de flesta hus som svenskarna inte vill ha. Det är betydligt bättre med danska turister än övergivna hus och granskog.
Vem ska betala för alla småskolor på landet? Jag har suttit och förhandlat om kommunens ekonomi och insett att småskolor tar för stora resurser från övriga skolor. Dessutom så är det nästan omöjligt att få behöriga lärare till en alltför liten skola då tjänsteunderlaget är för litet. Det är fruktansvärt jobbigt för en lärare och resa runt och ha ett par lektioner på varje skola. Naturligtvis kan man höja skatten rejält men det lockar knappast några nya innevånare.
Osby överlever tack vare den initiativrika befolkningen. Vi har massor av små företag och folk försöker hela tiden starta nya. Så länge skatten är rimlig och kommunen positiv till småföretag så kommer folk häromkring att anstränga sig och de flesta byarna att överleva.
MVH
Jan Lindgren
Ralf
Det skillnad på förutsättningar Jan Lindgren
Osby har ju hela Skåne med över 1 miljon invånare inom 12 mils avstånd

Ragunda dar jag tror trådskaparen bor, har ju max 200.000 invånare inom samma radie.

Jan Lindgren
Hej!
Håller helt med att det är olika förutsättningar. Det är lättare i södra Sverige att behålla folk i glesbygden men det är ändå de enskilda människornas val och initiativ som avgör om en bygd ska vara befolkad.
MVH
Jan Lindgren
Ralf
Jag tror ej jag betraktar Osby som glesbygd....
möjligtvis kan man kalla det "på landet"...
Såg att det bor 10 ggr fler invånare per km2 i Osby än i Ragunda.
Jan Lindgren
Hej Ralf!
Jag vet inte hur glesbygd definieras. Osby har dock varit en avfolkningsbygd men det är bättre nu. Nackdelen med alla våra småföretag är att skatteunderlaget blir litet. Det finns dessutom få jobb för högutbildade vilket gör att det finns få högavlönade. Kommunen har en liten huvudort och en hel del småbyar där många upplever sig bo i glesbygd men det går naturligtvis inte att jämföra med Norrland. Själv bor jag någorlunda centralt. Det är bara en halvmil till livsmedelsbutiken.
MVH
Jan Lindgren
Grå
Ralf och Jan Lindgren, i denna tråd påminner ni båda mig lite om huvudkaraktärerna i den gamla godingen vi såg i fredags ; Greve Dracula och Van Helsning i Mel Brooks "Det våras för Dracula", där ingen av dem kunde tillåta att den andre fick sista ordet - inte ens i graven.
Ja, jag vet att de flesta anser detsamma om mig när jag går igång i någon tråd, men i detta fall undrar jag lite vad Osby och Ragunda spelar för viktig roll i sammanhanget.
Avfolkad glesbyggd med Düsga Dürisder som följd, som - Jan Lindgren - faktiskt inte köper upp det som svenska inte vill ha, utan köper det till priser som svenskarna inte ska behöva betala för sitt arv - har inget med att göra vad det står på ortsskylten.
Ralf
CITAT (Jan Lindgren @ 02-11-2008, 18:41) *
Hej Ralf!
Jag vet inte hur glesbygd definieras.
...
MVH
Jan Lindgren

Tro mig, Osby är ingen glesbygd.....
Lilla Birka
CITAT (Ralf @ 02-11-2008, 20:25) *
Tro mig, Osby är ingen glesbygd.....

Nej, knappast. Det är som när min före detta sonhustru (från Solna) spärrade upp ögonen och frågade med häpnad i rösten: Va????? Har ni inga gatlyktor??????????? Då är det väl mörkt???? Blir du inte mörkrädd???? Gu´så hemskt! slap.gif
Aqvakul
saxat från Osby kommuns hemsida:

"Da va oin gåbbe frau dän ostligaste dåilen au vaur kommun, såm hadde vatt i Stockhölm.

Naur han kåm hem sa fraute nabobonnen ho han hadde hatt da däa å hö han tyte åm Stockhölm? Jo svarte roisenären, da va vail rätt sau bra, män stan ligga ju i oin jädrans akrog."

giggle.gif
Överbölingen
Hej igen alle hopa!

Just hemkommen från en sagolik vecka utan trädgård på Grand Canaria.
Inte hade jag trott att så många skulle kolla den här tråden eller gå i spörsmål kring den.

Jodå, vi vill ha bekvämligheten och närheten. Men jag upplever det som beklämmande att en levande byggd avfolkas. Läste på AoT forum en tråd om pendling. Visst är det ruskigt. Nyinflyttad granne här i Böle, gammal elev, har sin man pendlande till sydnorge. En annan jobbar med rälssvetsning i Halland. Ledig en vecka i taget med 10 dagars arbete. Det är den vanliga pendlingen här. Men att lämna hembygden är otänkbart för dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon