CITAT (Anders zon 1 @ 27-10-2008, 19:34)

Fast det här att landsbygden förtvinar och alla flytta till städer är inte någon naturlag. Man behöver inte gå längre än över gränsen till Norge för att inse att landsbygdspolitiken faktiskt spelar en stor roll! I Norge finns en levande landsbygd kvar i mycket större utsträckning än i Sverige (beror nog inte bara på oljan...).
Det är sant, men delvis har vi svenskar avhändat oss den möjligheten genom att gå med i EU. Riktat stöd till landsbygden sägs vara en av anledningarna till att norskarna på landet är så skeptiska till EU - det skulle klassas som otillåtet stöd att underlätta för landsbygden. I Norge är exempelvis bensinskatten differentierad om jag förstått rätt, och det förklarar varför priset kan vara 2kr/l lägre ute i obygden än inne i staden - och det kanske inte är så fel egentligen.
Jag tror som sagt att samhällelig infrastruktur är viktig, i min lilla hemkommun har vi förlorat (ungefär, tänker snabbt), tja, öhm, um, 5 av 7 banker, öhm, um, 5 av 7 bankomater (de kvarvarande är det såklart 50m mellan), 3 av 4 apotek (ett halvt apotek kvar), 3 av 4 postkontor (en halv post kvar), 5 av 10 livsmedelsbutiker, märkligt nog inga skolor än, men nu ska någon starta friskola så att minst ett av två högstadier kommer att stänga. Kommunen har ingen läkare, ingen polis, däremot en veterinär och en vårdcentral som är öppen ibland. Biblioteket har försämrade öppettider. Ah, ja, "bibliotek" i singular, förr hade kommunen (som är stor till ytan) 3 bibliotek till, om än med begränsade öppettider - men ändå! Etc. Osv. Försämringen jag beskriver har gått på ca 15 år och det är inte glesbygd vi snackar om. Landskapet Bohuslän har inte längre något BB kvar. Men, det spelar väl mindre roll eftersom inga unga familjer vill flytta dit pga alla andra försämringar jag radat upp.
Redigerat av Pirum: 28-10-2008, 14:53