CITAT (herkules @ 29-10-2008, 00:22)

det kastreras för lite! allt som inte ska gå i avel kan kastreras, hundvärlden skulle bli så mycket lättare om det gjordes. hundar kan umgås, inga oplanerade valpkullar, lugnare hundar, inget stissande i löptider mm.
jag ser bara fördelar med en kastrering, eventuella nackdelar är i stort sett bara viktuppgång (som kan stävjas) och annorlunda päls.
oftast hinner man inte se hur en hund blir på en kemisk kastrering utan man behöver ta sprutan fler gånger, det stjäl tid anser jag.
Vilken tur att inte alla tycker samma...
Jag har märkt att vissa hundar inte klarar att bli ett "
det"...Har upplevt flera hundar, som inte klarat kastreringen på ett bra sätt...(oftast lågrankade hundar) där det "dåliga beteendet " blivit värre, och hunden avlivats istället....Kan hända det hänt ändå, men kastreringen gjorde saken värre....(beroende på vad hundens problem är)....Är det en helt normal hund med rätt beteende, så varför kastrera den?
Tror att om flertalet hundar kastreras, skulle det nog fungera, men som det är i nuläget föredrar jag en mindre drastisk metod för att kolla om det fungerar, innan man gör det permanent.
vet att samma resonemang gällt katter tidigare, men där förespråkar jag kastrering på grund av att dom inte är flockdjur, som hundar är.