CITAT (jholma @ 28-10-2008, 22:15)

Utvecklig hit och utveckling dit vad jag tror behövs är en massa jävla anamma för att förändra. Jag har haft förmånen att bo och jobba utanför Sverige i 30 år och har kanske under den här tiden besökt ett par hundra företag i Sverige. Det gär att dra en del slutsatser t ex;
Småföretagare i Småland är frimodigare och vågar satsa i betydligt större utsträckning än i Mellanssverige och längre norrut. När jag reser i Mellansverige och besöker företag så känns det som om alla dessa samhällen är brukssamhällen kring ett stort företag och att de anställda i första hand känner sig som "arbetare".
Jag har sett samma förhållanden i Italien där norr är den aktivare delen eller i Portugal.
Vad som behövs är en attitydförändring och att inte tro på det oundvikliga. Det innebär också att svensken mäste ge fan i att tro att politikerna kan lösa problemen och börja tro på sig själv. Men ibland så tvivlar jag på ett sådant mirakel. Det räcker med att se några minuter på TV eller lyssna på radio eller läsa en tidning så är det alltid någon som framträder och som uppfattar sig som ett offer.
Jag känner stor sorg över att så många politiker lyckats att ta ifrån så många människor deras liv och självförtroende. Utan en attitydförändring så kommer 95 % av alla svenskar att vara urbaniserade om några årtionden. Och det är inte politikerna som kommer att ändra på detta utan bara vi själva.
Visst är Gnosjötrakten och Gnosjöandan strålande exempel på hur man behåller en levande landsbygd. Offermentalitet, avsaknad av drivkraft samt åsikten att någon annan skall ordna, fixa och inte minst betala är troligen den största orsaken till att en del orter mer eller mindre dör.
Gita