Vid förra huset där jag hade riktigt stor tomt med mycket växter och hushållskompost hade jag 3 fack trädgårdskompost, ca 1 m3 vardera, och 2 fack matkompost, ca 1/2m3 vardera. Det var jättebra, och jag hade fantastisk tillgång till jättefin jord. Det tog ju en del yta, men gick att gömma i skogskanten. Ett matkompostfack fylldes på 1/2 år. Blandades om och täcktes med löv. Fick vila ett halvår ostört, medan andra facket fylldes. Fäsrskt trädgårdsavfall lades i vänstra öppna komposten. Flyttades över i mittenfacket efter 1/2 års påfyllnad. Mittenfackets nästan färdiga kompost blandades med den matkompost som vilat ett halvår i det "högraste" facket.
Flytten började alltså med att tömma högra facket på färdig jättefin, näringsrik jord. Sållad i krukor, hel runt buskar och träd, i rabatter och grönsaksland. Det växte otroligt överallt av den jorden. Och friska växter hade jag också. (Inomhus använde jag den aldrig, visste inte vilka djur jag skulle få med in.)
Sedan fylldes detta 3:e fack från ömsom mittfacket och ömsom matkomposten.
Nu har jag en mycket mindre kompost, men fortfarande med 2 fack. Skickar köttavfall till kommunens bruna tunna, men komposterar växtavfall från köket också. Vet ännu inte hur det går utan påfyllning av marsvinsburavfall. Det har varit med de sista 4 åren, så det blir mycket mindre nu. Jag får se på ett år till hur det blir.
Redigerat av Eva i Västerås: 30-10-2008, 14:32
--------------------
Hälsningar Eva
|