Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Djup/bredd för en aroniahäck?, Önskvärda mått aronia, jordblandning?
          ivrell
          Inlägg 23-04-2004, 20:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 36
          Medlem nr: 3 377

Hej!
          Hur djupt och brett måste vi gräva för att vara säkra på att den häck vi planterar kommer att må bra? Vi kommer plantera Svart Aronia. Det är ett mycket soligt och dragit läge i sydväst.

Vilken jord bör vi använda?

Har inte sett många inlägg om denna häcktyp. Min kontakt på Hortus rekommenderade den. Han sa att det var en häcksort på frammarsch. Vad tror ni, är det ett bra val vi gör?

Hälsningar
          Carin

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 23-04-2004, 20:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Fenja hade bra svar, men jag kan komplettera lite.

Längs vår uteplats står en häck med aronia i full sol. Fina blommor på våren, svarta ätliga bär på hösten. Vackra höstfärger.

Häcken (vi har vanlig stor svartaronia) blir ganska stor och hög (vår är drygt 2 m), men går bra att formklippa om man vill (vår är friväxande). Grannen formklippte sin i fjol men buskarna växer till sig ganska fort, linjerna är inte så raka längre.

Jag gillar vår häck, enda nackdelen kan väl vara att fåglarna gillar bären på hösten och de skitar ner en del (och träcket blir starkt färgat av bären).

På dina frågor om jord och hur djupt och brett man ska anlägga kan jag däremot inte svara. Bostadsbolaget anlade häcken långt innan vi flyttade hit.

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 10:31

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon