CITAT (jonatan @ 01-11-2008, 21:52)

jag vet det men vi kallar ju det för "osmosvatten" så jag tänkte inte krångla till det mer än nödvändigt...
jag vet oxå att det egentliga namnet på den vattenreningen vi sysslar med som håller på med bla växter och saltvattensakvarium mm heter reverse osmosis...
jag har själv en osmos så jag gör "osmosvatten" själv men min fråga när det gällde osmos var om det är ALLA växter som det är bäst för eller om det finns några undantag...?
//jonatan
Alla växter använder osmos. Det är skillnaden i potential i vattnet respektive i växtens celler som gör att vattnet rör sig in i växtcellen. Det är på det viset som växter tar upp vatten. Så ja, osmos är bäst för alla växter utan osmos får de ju inte i sig något?
Omvänd osmos beskrevs på wikipedia som att man med tryck pressar in vatten genom ett semipermeabelt membran för att tvinga in vattnet men stänga ute lösta joner jag tolkar det som en form av reningsteknik för att få rent vatten? Men att pressa in vatten med tryck kräver väl någon form av energi och jag tror inte man kan få en växt att ta upp vatten via omvänd osmos för då får man ju pumpa in vattnet i växten.