CITAT (Markus_H @ 01-11-2008, 22:21)

Nu har jag googlat och läst på akvariesajter om "osmosvatten". Vad jag förstår så gör man osmosvatten för att få ett pH-neutralt vatten utan kalk och tungmetaller till akvarium. För växternas skull så är ju kalk inte något skadligt såvida de inte är någon kalkskyende art som vissa köttätare osv men de flesta behöver ju kalk i någon mängd då det ingår i bla cellväggarna. Så jag ser ingen mening med att alltid vattna alla sina växter med det för ju mer spårämnen de får ju bättre borde de ju må?
det var just det som jag undrade...
enligt brutala blommor t.ex så står det så här under skötselråd
"OSMOSVATTEN
Här har man pressat vattnet genom ett membran och ALLT utom helt rent vatten har filtrerats bort. Rena champagnen för egentligen alla växter. "
här är länk till infon
brutala blommorså jag undrar hur man ska tolka "rena champagnen för egentligen alla växter... det är DET jag undrar över... för enligt det du skriver så behöver växterna det som osmosen rensar bort... så vad är rätt och vad är fel... ÄR det bäst för alla växter eller inte ?
//jonatan
CITAT (blomkronan @ 01-11-2008, 22:24)

Hej Jonatan... vad menas med osmos-vatten???? fattar ingenting... aldrig hört talas om!
Försökte förstå vad wikipedia sa... är det ett sätt att rena vattnet på? - från kalk då? eller renar man från annat oxå?
Vatten från torktummlaren... kan man använda det vattnet till blommor?????????????? -intressant...!!
(Hälla vattnet i en hink låta det stå ett tag så kalket skunker till botten har jag lärt mig, och att använda regnvatten.)
Kan du berätta hur du gör för att få osmos-vatten? om det är bra för växter...
Tack//Mari
hej mari...
jasså har du missat den biten... ;-)
det verkar som det är många som har gjort det med tanke på att det inte är många som har svarat här...
osmos är precis som marcus säger vatten pressas igenom olika membran med ett visst tryck för att bli av med kalk, salt & tungmetaller och annan skit som finns i vårat vatten... när jag framställer osmosvatten så på ca 100 liter kranvatten så får jag ut ca 25 liter osmosvatten och det är verkligen rent efter det har passerat osmosen och som det står på brutala blommor så är det rena champagnen för växterna... om det nu gäller alla växter eller inte det är det jag undrar lite över med denna tråden...
eftersom du inte har hört talas om osmos så kan jag ju säga så här... det är en "pryl" som man hänger upp på väggen, den innehåller vissa membran i sig som vattnet ska passera (pressa sig igenom) och på så sätt bli rent... man kopplar alltså en smal slang från vattenkranen och det måste vara ett visst tryck på det när det går in i osmosen och sen är det en slang som går ut från osmosen och det vattnet är då klart för användning...
så här ser min osmos ut...
IMG_6684__450_x_600_.jpg ( 39.07k )
Antal nedladdningar: 73vattnet från torktummlaren ska vara bra men det är inget som jag själv har testat så därför tog jag med det i denna tråden oxå för att få veta lite om folks erfarenheter ang det...
//jonatan
Redigerat av jonatan: 02-11-2008, 12:04