|
Vissa växter (t.ex. vissa köttätande) tål inte kalk i vattnet. Om man som jag bor i Uppsala där vattnet är mycket kalkrikt så kommer inte dessa växter att trivas om man inte får bort kalken ur vattnet innan man vattnar.
Ett sätt att göra detta är att destilera vattnet. Man avdunstar vattnet som lämnar kvar joner (mineralämnen, näringsämnen, spårämnen och salter). Vattenångan kondenseras sedan i ett annat kärl, och blir således nästintill rent H2O.
Den här "osmos"-prylen verkar ge samma resultat. H2O tar sig igenom membranen men lämnar joner m.m. kvar.
Torktumlarvatten är resultatet av destillering. Torktummlaren förångar vattnet i de blöta textilierna och kondenserar vattenångan i ett uppsamlingskärl. Sådär spontant skulle jag dock gissa på att vissa tvättmedelsrester följer med ångan. Men det är bara min spontana spekulation. Om det sen är skadligt för växterna eller inte vet jag inte heller.
Regnvatten / smält snö är resultatet av en typ av global storskalig destillering, men i atmosfären återlöses små mängder av olika typer av joner i vattendropparna. Det är alltså inte så rent som destillerat vatten. Dock är regnvatten nästintill fritt från kalk.
Att låta vattnet stå för att kalken ska sedimentera på bottnen är enbart gamla skrönor. Kalken finns i form av joner, inte i partikelform. Joner sedimenterar inte.
Att koka vattnet och sen låta det stå är också en skröna och direkt kontraproduktivet. Eftersom du avdunstar vatten men inte blir av med jonerna. Resultatet är att det kvarvarande vattnet är mindre mängd vatten men med samma mängd joner.
Det man vill ha bort med ovannämnda metoder är framförallt kalk. Alla växter behöver dock näringsämnen och spårämnen i lämplig mängd. Om dessa har tagits bort från vattnet tillsammans med kalken i någon form av reningsprocess så behövs en tillsats av lagom mycket av lämpliga ämnen t.ex. med blomstra/substral/blå korn eller dylikt. de flesta växter tål och behöver kalk i rimliga nivåer och då är ovannämnda metoder fullständigt onödiga. Men för växter som inte tål kalk är det i många fall nödvändigt om kranvattnet innehåller kalk. Många städer har utmärkt mjukt kranvatten med låga kalknivåer.
|