Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> osmos, regnvatten & torktumlarvatten
          jonatan
          Inlägg 01-11-2008, 21:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem nr: 19 215

tjena...

hur ligger det till egentligen med det här med vatten ?

osmos ska ju vara det överlägsna bästa vattnet till växter MEN är det det bästa för ALLA växter ?

och vad är det för för och nackdelar med regnvatten och torktumlarvatten ?

vad är era erfarenheter när det gäller olika vatten ?

//jonatan

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kee
          Inlägg 02-11-2008, 21:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

Tack Scout för ditt tydliga svar. Jag har återupprepade gånger försökt klargöra samma ämne på detta forum. Men jag tänkte lägga till lite saker.

Att kalla ett vatten för "osmosvatten" gör mig nästan upprörd. Men industrin hittar på så mycket konstiga namn, biland för att kunna få ensamrätt på namnet. Osmos är ett fysikaliskt fenomen som förvisso involverar vatten, men det finns mig veterligt inget som heter osmosvatten. Den filtreringsmetod som beskrivs här är egentligen omvänd osmos. Och inte bara växter utnyttjar fenoment osmos utan även vi djur, ja det finns överallt där man har ett semipermeabelt membran, tex en cellvägg. Vatten kommer att passera åt det håll där man har högst koncentration av joner för att på så vis "jämna ut" saltkoncentrationsskillnaden mellan de två sidorna. Att filtrera enligt samma princip är att leda vattnet i motsatt riktning. Skulle du dricka havsvatten skulle du osmosfenomenet torka ut dig, då saltkoncentrationen är högre utanför cellen och denna kommer att tömmas på vatten tills koncentrationen är lika, innan detta har skett är du troligtvis död. Det går således inte att tala om att den endera riktningen skulle vara rättvänd eller omvänd i detta sammanhanget.

Nederbördsvatten innehåller en hel del "annat" än bara vatten, dock är kalkhalterna i princip obefintliga och det är det man vill åt. Vissa essentiella ämnen är bara bra att de finns i vattnet. Och krukjordens funktion är att delvis buffra dessa ämnen så att växten kan tillgodogöra sig dem i lagom takt. Jorden har även en viss förmåga att binda upp tungmetaller så att växten endast får i sig dessa i begränsad omfattning. Av samma anledning är det ju logiskt att en orkidé som ju bara har bark/mossa som substrat borde ha så rent vatten som möjligt, detta gäller även köttätande växter som ska få i sig det mesta av de essentiella näringsämnen genom dess offer.

Även järn, zink och koppar, som borde lakas ur i vattenledningarna är essentiella och inte bara av ondo, även om vattnet innehåller mer än en vanlig växt behöver. Och ämnena kommer även föreligga i, för växten, toxiska och/eller icke tillgängliga former. Nederbördsvatten innehåller bland annat relativt mycket kväve som ju är ett bekant gödningsmedel. Men på grund av den komplexa kemin som försiggår i atmosfäriska vattendroppar är det svårt att säga exakt vad vattnet innehåller när det faller ner, det beror mycket på geografi och tidpunkt.

Smältvatten från snö är tämligen rent när det gäller nyfallen snö, dock absorberar snön snart massor av olika föroreningar att det torde vara mindre lämpligt som bevattningsvatten.

Jag skulle, liksom Scout, säga att kondensvattnet från tumlaren kommer ha en del tvättmedel med sig i vattnet. Huruvida det är olämpligt vill jag låta var osagt, men de tensider som används är ofta rika på fosfor, som ju är ett gödningsämne.

Avjonat vatten är dock alldeles utmärkt vatten att duscha växterna med. Du kan spraya friskt och blöta ner fönster och annat runt om utan att du får de fula avlagringarna du får med kranvatten när vattnet torkar.

Om man kompenserar för näringsbristen i avjonat vatten kan man vattna hur mycket som helst med bara sådant är min mening. Problemet skulle då isf ligga i att gödningsmedlen ofta är konstruerade för kranvatten vilket gör att det förutsätter ett visst bidrag från bevattningsvattnet.

Nu vet jag inte hur mycket jag egentligen tillförde, men ämnet är intressant och ligger mig varmt om hjärtat. Jag är ödmjuk inför eventuella faktafel och diskuterar gärna vidare.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          jonatan
          Inlägg 02-11-2008, 22:49
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 127
          Medlem nr: 19 215

CITAT (Kee @ 02-11-2008, 21:15) *
          Tack Scout för ditt tydliga svar. Jag har återupprepade gånger försökt klargöra samma ämne på detta forum. Men jag tänkte lägga till lite saker.

Att kalla ett vatten för "osmosvatten" gör mig nästan upprörd. Men industrin hittar på så mycket konstiga namn, biland för att kunna få ensamrätt på namnet. Osmos är ett fysikaliskt fenomen som förvisso involverar vatten, men det finns mig veterligt inget som heter osmosvatten. Den filtreringsmetod som beskrivs här är egentligen omvänd osmos. Och inte bara växter utnyttjar fenoment osmos utan även vi djur, ja det finns överallt där man har ett semipermeabelt membran, tex en cellvägg. Vatten kommer att passera åt det håll där man har högst koncentration av joner för att på så vis "jämna ut" saltkoncentrationsskillnaden mellan de två sidorna. Att filtrera enligt samma princip är att leda vattnet i motsatt riktning. Skulle du dricka havsvatten skulle du osmosfenomenet torka ut dig, då saltkoncentrationen är högre utanför cellen och denna kommer att tömmas på vatten tills koncentrationen är lika, innan detta har skett är du troligtvis död. Det går således inte att tala om att den endera riktningen skulle vara rättvänd eller omvänd i detta sammanhanget.

Nederbördsvatten innehåller en hel del "annat" än bara vatten, dock är kalkhalterna i princip obefintliga och det är det man vill åt. Vissa essentiella ämnen är bara bra att de finns i vattnet. Och krukjordens funktion är att delvis buffra dessa ämnen så att växten kan tillgodogöra sig dem i lagom takt. Jorden har även en viss förmåga att binda upp tungmetaller så att växten endast får i sig dessa i begränsad omfattning. Av samma anledning är det ju logiskt att en orkidé som ju bara har bark/mossa som substrat borde ha så rent vatten som möjligt, detta gäller även köttätande växter som ska få i sig det mesta av de essentiella näringsämnen genom dess offer.

Även järn, zink och koppar, som borde lakas ur i vattenledningarna är essentiella och inte bara av ondo, även om vattnet innehåller mer än en vanlig växt behöver. Och ämnena kommer även föreligga i, för växten, toxiska och/eller icke tillgängliga former. Nederbördsvatten innehåller bland annat relativt mycket kväve som ju är ett bekant gödningsmedel. Men på grund av den komplexa kemin som försiggår i atmosfäriska vattendroppar är det svårt att säga exakt vad vattnet innehåller när det faller ner, det beror mycket på geografi och tidpunkt.

Smältvatten från snö är tämligen rent när det gäller nyfallen snö, dock absorberar snön snart massor av olika föroreningar att det torde vara mindre lämpligt som bevattningsvatten.

Jag skulle, liksom Scout, säga att kondensvattnet från tumlaren kommer ha en del tvättmedel med sig i vattnet. Huruvida det är olämpligt vill jag låta var osagt, men de tensider som används är ofta rika på fosfor, som ju är ett gödningsämne.

Avjonat vatten är dock alldeles utmärkt vatten att duscha växterna med. Du kan spraya friskt och blöta ner fönster och annat runt om utan att du får de fula avlagringarna du får med kranvatten när vattnet torkar.

Om man kompenserar för näringsbristen i avjonat vatten kan man vattna hur mycket som helst med bara sådant är min mening. Problemet skulle då isf ligga i att gödningsmedlen ofta är konstruerade för kranvatten vilket gör att det förutsätter ett visst bidrag från bevattningsvattnet.

Nu vet jag inte hur mycket jag egentligen tillförde, men ämnet är intressant och ligger mig varmt om hjärtat. Jag är ödmjuk inför eventuella faktafel och diskuterar gärna vidare.

OJJ !!! och tack... där fick jag lärt mig mycket...

det där med att dricka saltvatten kände jag till men jag har oxå läst att om man dricker "avjonat vatten" (lät det bättre)... ;-) så är ju det inte bra det heller för vi får inte i oss vissa salter mm som vi behöver... ändå så finns det såna installerade på vissa ställen som just dricksvatten... då måste man ju få i sig dom där ämnena på andra sätt men det får man kanske genom det man äter ?

sen en intressat sak som du skrev... att duscha växterna med avjonat vatten gör att det inte bli massa fula fläckar på t.ex fönsterkarm mm... men tar inte växterna även upp vissa ämnen ur bladen ? eller är duschningen enbart för att höja luftfuktigheten ?
          är det INTE så så borde ju även regnvatten vara det bästa att duscha med ?

och efter att ha läst igenom det du skrev så får jag den uppfattningen igen att regnvatten är det bästa för växterna om man nu inte bor där det är jättemycket föroreningar i luften... är det så du menar ?

rätta mig gärna... jag startade ju tråden för att jag ville lära mig mer...

//jonatan

--------------------

Citera
          Piccante
          Inlägg 02-11-2008, 23:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (jonatan @ 02-11-2008, 22:49) *
          OJJ !!! och tack... där fick jag lärt mig mycket...

det där med att dricka saltvatten kände jag till men jag har oxå läst att om man dricker "avjonat vatten" (lät det bättre)... ;-) så är ju det inte bra det heller för vi får inte i oss vissa salter mm som vi behöver... ändå så finns det såna installerade på vissa ställen som just dricksvatten... då måste man ju få i sig dom där ämnena på andra sätt men det får man kanske genom det man äter ?

sen en intressat sak som du skrev... att duscha växterna med avjonat vatten gör att det inte bli massa fula fläckar på t.ex fönsterkarm mm... men tar inte växterna även upp vissa ämnen ur bladen ? eller är duschningen enbart för att höja luftfuktigheten ?
          är det INTE så så borde ju även regnvatten vara det bästa att duscha med ?

och efter att ha läst igenom det du skrev så får jag den uppfattningen igen att regnvatten är det bästa för växterna om man nu inte bor där det är jättemycket föroreningar i luften... är det så du menar ?

rätta mig gärna... jag startade ju tråden för att jag ville lära mig mer...

//jonatan

Växter tar bara upp gaser genom bladen så det är okej att duscha med vilket vatten som helst egentligen men om man vill slippa avlagringar och fläckar så kan man duscha med avjonat. Mineralnäringsämnen tar växter upp genom rötterna enbart.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera

Inlägg i den här tråden
          jonatan   osmos, regnvatten & torktumlarvatten   01-11-2008, 21:11
          Markus_H   Osmos är inget vatten, det är namnet på den proces...   01-11-2008, 21:14
          jonatan   Osmos är inget vatten, det är namnet på den proces...   01-11-2008, 21:52
          Markus_H   jag vet det men vi kallar ju det för "osmosva...   01-11-2008, 22:10
          Markus_H   Nu har jag googlat och läst på akvariesajter om ...   01-11-2008, 22:21
          jonatan   Nu har jag googlat och läst på akvariesajter om ...   02-11-2008, 11:37
          MariaS   "OSMOSVATTEN Här har man pressat vattnet geno...   02-11-2008, 17:37
          blomkronan   Hej Jonatan... vad menas med osmos-vatten???? fatt...   01-11-2008, 22:24
          flaxss   jag tror inte det är så bra för ''alla...   02-11-2008, 11:47
          jonatan   jag tror inte det är så bra för ''alla...   02-11-2008, 12:47
          KURT   Tar man bort alla salter och mikronäringsämnen frå...   02-11-2008, 12:36
          Dito Verde   Torktumlarvatten har jag funderat över. I min tvät...   02-11-2008, 13:08
          Chivvie   Jag personligen tror att växter mår bra av de salt...   02-11-2008, 16:31
          Azur   RO vatten av bra kvalitet är lika rent som destill...   02-11-2008, 17:00
          blomkronan   Osmosvatten. Tack jonatan nu vet jag mera... men d...   02-11-2008, 18:45
          flaxss   det går bra att ta in snö och värma .   02-11-2008, 18:56
          Scout   Vissa växter (t.ex. vissa köttätande) tål inte kal...   02-11-2008, 19:31
          flaxss   [quote name='Scout' post='924892' date='02-11...   02-11-2008, 19:57
          jonatan   håller med flaxss... bra info scout... tack så myc...   02-11-2008, 21:12
          Markus_H   Tack Scout för ditt tydliga svar. Jag har återuppr...   02-11-2008, 22:24
          Azur   Växter tar bara upp gaser genom bladen --- Mineral...   03-11-2008, 02:15
          Scout   det där med att dricka saltvatten kände jag till m...   02-11-2008, 23:22
          Sofiia   Om man är i ett vetenskapligt kemilaboratorie så f...   04-11-2008, 08:52
          blomkronan   OJ, vilken intressant tråd detta blev... Men... n...   02-11-2008, 23:17
          Markus_H   OJ, vilken intressant tråd detta blev... Men... n...   02-11-2008, 23:33
          Scout   Om du har ett mjukt kranvatten, där kalkhalten är ...   02-11-2008, 23:47
          clivia   Scout, du skriver.... Att låta vattnet stå för at...   02-11-2008, 23:47
          blomkronan   OK, då förstår jag, en hembränningsmaskin skulle k...   02-11-2008, 23:50
          MariaS   OK, då förstår jag, en hembränningsmaskin skulle k...   03-11-2008, 12:42
          Azur   Man kan enkelt göra en destilleringsapparat för sp...   03-11-2008, 17:07
          jonatan   Jonatan, hur gjorde du din anläggning för att göra...   03-11-2008, 22:55
          Kee   Poängen med att duscha en växt har väl aldrigt sag...   03-11-2008, 08:07
          clivia   Poängen med att duscha en växt har väl aldrigt sag...   03-11-2008, 09:48
          Kee   Jag har aldrig hört termen "RO", men den...   04-11-2008, 18:17
          Azur   Jag har aldrig hört termen "RO", men den...   04-11-2008, 18:38
          Sofiia   Jag har aldrig hört termen "RO", men den...   04-11-2008, 19:45
          HelenJ   Väldigt informativ tråd, tack alla som skriver bra...   04-11-2008, 18:36
          blomkronan   :tummenupp: Jonatan Tack för informationen, intres...   04-11-2008, 19:20
          jonatan   :tummenupp: Jonatan Tack för informationen, intres...   04-11-2008, 23:01

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-12-2025, 04:42

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon