Lite svårt så här i efterhand att veta exakt vad som har hänt med den. Det vi läser av det som hände är att den mådde illa av att ha det som den hade det när den föll ihop.
Förutom allt som flaxss säger om det idealiska klimatet för en Fredskalla, så beror det ofta på snabba förändringar i omgivningen när en växt faller ihop. Om den hade stått svalt, och helt plötsligt kom upp till25 grader så kan det stressa ihjäl den, för det är ju aldrig samma med 25 grader ute, som 25 grader inne. Ute, eller vid ett öppet fönster kommer det alltid en liten bris ldå och då som gör att det inte är 25 grader dygnet runt, som det blir inne, och samma gäller ju luftfuktigheten.
Jag vet inte med din, men min hade helt klart fått värmeslag, trots att den står ute, och dessutom i förhållanden som enligt böckerna är idealiskt. inte i direkt sol, lite under 30 grader, och den höga luftfuktigheten vi har här i Barcelona.
Dessutom har den stått på samma ställe i många år., och såååå olika har vädret nog inte varit, men något måste ha hänt i somras eftersom till o med Hibiskusarna var på vippen att stryka med .
Därför tror jag att vad som står i böckerna är ledningar för att vi ska veta vd som är perfekt för dom. ...men sen får ju växterna hålla sig med vad vi kan ge dom. Dom flesta verkar anpassa sig till det vi ger dom, för vi försöker ju ge dom det bästa vi kan, och dom som inte anpassar sig protesterar och visar att dom inte trivs genom att vissna och ev dö..
Så Tepa om du har haft den en längre tid, och den har trivts där den har stått, så har den nu klart visat dig att det som har förändrats i miljön inte är bra för den, och enligt vad du skrev så verkar ju värmen vara det som är den största förändringen..
Och dina Chamomille , dom verkar ju ha anpassat sig bra med det du ger dom, (precis som mina stackars Gullrankor har fått göra). Jag är övertygad om att om du helt plötsligt börjar ge dom en massa vatten, då skulle dom nog inte överleva den chocken...
Tepa, hoppas att din Fredskalla klarar sig, för den verkar ha varit riktigt fin..