CITAT (blomkronan @ 02-11-2008, 23:50)

Jonatan, hur gjorde du din anläggning för att göra "osmos vatten"
Jag såg din bild, men berätta mera...
hej mari...
det du såg på bilden är själva osmosen... när du köper en sån så får du med en koppling som du sätter fast på din kran där du vill ha den, själv har jag min i tvättstugan där den är minst i vägen...
DSCF8788b__768_x_1024_.jpg ( 150.02k )
Antal nedladdningar: 33från den går det en slang till själva osmosen.
så när du ska framställa vatten så sätter du bara på vattenkranen, vrider på den lilla kranen som du ser på munstycket och eftersom det är en sån smal slang så får du automatisk ett tryck som behövs för att osmosen ska "jobba" rätt... i andra ändan av osmosen har du en annan slang som du bara hänger i en dunk eller vattenkanna eller vad du vill...
en osmos får aldrig torka ut för då förstörs membranen så det bästa är att göra lite och ofta...
har du ändå gjort "för mycket" så räcker det att du startar osmosen en liten stund så vattnet får rinna igenom så den inte torkar...
jag köpte min på ebay för ett par år sen och den kostade inte mycket, 300:- har jag för mig att jag fick betala inkl frakt...
om du söker på ebay.com så ska du använda "reverse osmosis" som sökord men jag rekomenderar att du söker på ebay.de för det blir betydligt billigare ifrån tyskland... och då ska du använda sökordet "Umkehr-Osmose"
gjorde en snabbsökning och hittade denna som just nu ligger på 433:- ink frakt men det går att hitta billigare...
** RO-500 TMT ** UMKEHROSMOSE OSMOSE OSMOSEANLAGE U05och som azur skrev så är det helt klart ett ekonomisk försvarbart sätt att rena vattnet på eftersom det drar lite energi...
kee & azur: tack all info.
det där med att duscha växterna med avjonat vatten ska jag helt klart börja med... då slipper jag ju en hel del klagomål från sambon ang kalkfläckarna på fönterkarmen och glaset...
//jonatan