Såhär gör jag:
Vattnar ovanifrån med rumstempererat vatten (helst regnvatten men vid regnbrist får de kranvatten), se till så det inte ligger vatten i bladrosetten + om solen skiner ska man torka bort ev. vattendroppar från bladen. Låt växten torka upp mellan vattningarna.
Saintpaulia vill stå ljust denna årstid, vill man få den i blom måste man dock ofta ge extra belysning med ex. en lysrörslampa.
De saintpaulior som säljs i handeln trivs bäst i rumstemperatur, så ute brukar de inte alltid trivas det beror på hurpass varm sommaren blir, i ett uterum som inte blir alltför gassigt kan de dock funka under sommaren. Många vildarter brukar dock gilla lite svalare klimat så har man såna kan man ev. testa dem ute i ett lite halvskuggigt läge.
Jag planterar om mina saintpaulior runt sportlovet varje år i lucker jord med små lecakulor i, tryck ej till jorden mer än nödvändigt vid plantering, saintpaulians rötter gillar lucker och syrerik jord.
Saintpalia tål att man tar bort blad. Blad kan man föröka växten med, många sorter i butikerna kan man dock inte föröka med blad ifall man vill ha en ny likadan planta. De växterna är mutationer som förökas i laboratorium, mutationen är inte så stabil att man kan få den att följa med vid sticklingsförökning ex. på såna är Chimerasorterna de är randiga, fläckiga etc. i blomman.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|