CITAT (Ingrid Zon3 @ 09-11-2008, 11:39)

Provar ni inte ens kläderna innan ni tvättar dom?
Jo, absolut, men vi använder dem inte. Jag bryr mig inte om att tvätta kläder som inte kommer ligga direkt mot huden heller.
Bakterier är jag inte rädd för däremot. Man kan inte jämföra kemikalier och bakterier och hävda att det är fjanterier att vara försiktig.
CITAT
Har du klåda och eksem utan att veta var du får det ifrån? Det kan bero på dina kläder. Undersökningar visar att våra kläder innehåller en mängd kemikalier som bly, kadmium, nickel, krom och kvicksilver.
från
http://www.medicallink.se/news/showNews.cfm?newsID=1610CITAT
Kemikalier används i tillverkning och behandling av textilier. Det kan vara processkemikalier som tillsätts vid fiberframställning, blekning, färgning och tryckning etc. Det kan också vara kemikalier som tillsätts till den färdiga produkten för att uppnå olika funktioner, till exempel antibakteriell behandling av sportkläder, flamskyddsbehandling av möbeltextilier, impregnering av allväderskläder och medel för att motverka mögel vid transport och förvaring. Även i plasttryck på kläder kan det finnas mjukgörande ämnen.
Klädesplagg och material till sådana får inte säljas om de innehåller eller har behandlats med kemiska produkter och därigenom kan befaras medföra skada på människor.
Som konsument är det svårt att veta vilka kemikalier som följer med textilierna hem och om de har några effekter på hälsan eller på miljön. Därför är det bra att göra aktiva val, ställa krav på försäljaren och fråga om innehållet av farliga ämnen. Några råd är att avstå från att köpa varor som luktar skarpt av kemikalier, att tvätta nyinköpta kläder, lakan etc. och att vara särskilt noggrann med detta när det gäller nya kläder och sängkläder till barn.
Exempel på kemiska ämnen som kan finnas i textilier:
Azofärgämnen
Flamskyddsmedel
Formaldehyd
Ftalater
Nickel
Nonylfenol
Perfluorerade ämnen
från
http://www.kemi.se/templates/Page____5003.aspx
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.