Grova rutor: ½ dl olja (raps t.ex.) 50 g färsk jäst 6 dl lättfil 1 msk stött kummin 2-3 tsk salt (ev 2-3 msk mörk sirap) 7 dl grovt rågmjöl 1 dl kli ca 9 dl matbrödsmjöl av vete (eller rågsikt)
Sen gör man som vanligt: smula jästen i en stor bunke, ljumma filen och häll på, tillsätt olja, salt och kummin, rör tills jästen löst sig. Tillsätt kli o rågmjöl o rör ut, sen det mesta av vetemjölet och arbeta till deg. Täck o jäs i minst en timme. Tag upp på mjölat bakbord och knåda ordentligt. Smörj en långpanna och klappa ut degen i den, eller kavla på bakbordet. Nagga brödet tätt och skär skåror rätt djupt. Sätt ugnen på 200 grader. Låt brödet jäsa i pannan 30 minuter. Grädda i mitten av ugnen 15-20 minuter. Stjälp upp på galler och låt svalna under duk. Bryt sedan i bitar.
Jag tycker det här brödet är jättegott, men vet inte om det är vad du är ute efter. Det är ett rejält rågbröd, så fluffigt är inte det första jag kommer att tänka på. Men du får ju iaf "tekniken" för att få till ett långpannebröd.
PS: Har nog gjort det på vatten i stället för lättfil också, men då har jag tillsatt lite ättika, 1 msk kanske. Rågsmaken blir bättre med lite syra.
Redigerat av Ingrid Zon3: 09-11-2008, 22:04
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|