CITAT (lissa @ 09-11-2008, 22:16)

Jag passar på med en fråga jag med....Behöver verkligen alla vintervila där uppe i norden? Jag trodde att det var pga kylan som dom gick in i vila, men har alltid trott att om dom inte har det kallt så behövs ingen vila ???
Nu tar jag till mina exemplar igen, dom får ju aldrig en riktig vila, och blommar friskt ändå...så här ser den man ser från balkongsdörren ut idag..Visserligen har den lte fler knoppar, men snart tar det nog slut för i år med blommorna
DSCN7603.JPG ( 74.73k )
Antal nedladdningar: 50''inne'' Hibiskus behöver inte vila på vintern . du glömmer en viktig sak ,, ljus du har mer ljus där än i norden . därav kan det vara en fördel att ''tvinga'' Hibiskusen att vintervila så att den inte ska må dåligt av ljuset som är mindre . är det under +10c så behövs inget ljus och man kan klarar den bättre .
ska man ha dom i rumstemp inne är det bra om man kan ge dom extra ljus .
typ många tropiskaväxter som vi odlar i norden MÅSTE ha extra ljus och hög fukt för att överleva ( dom tål inte vinterkyla typ under +5c +10c så vi kan inte ge dom vintervila , men dom måste ha mycket ljus ) .
just hibiskusen är så variabel att den kan vintervila eller odlas som vanlig krukväxt med ljus . och ändå kommer den blomma vilket som .
som denna hibisksen har jag inne varmt , den blommar än . dom andra jag har svalt blommar inte och vilar . men dom blommar alla lika mycket under sommaren .
Hibiskus bild CITAT (tepa @ 09-11-2008, 21:08)

Hej
Nu blev jag ju orolig för att växterna inte tycker om att maken går och skruvar upp värmen emellanåt. Just nu är där 15,9 plusgrader, det är ju för varmt. När han är där och pysslar så skruvar han upp till 20, en par tre kvällar i veckan, kanske. Det går väl inte ? Vad tycker växterna ? Det blir väl ingen vintervila för dom på det viset. Får nog flytta dom till gäststugans minsta rum, med ett fönster mot sydost. Och sätta dit ett litet el-element.
Hälsn Tepa
det bästa är ju att du har en konstant temp på runt +10c . eller ger dom extra ljus om det blir så varmt ett par dagar i veckan .