Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Jag har blivit med torp!, Vad göra med körsbärsträd/ormbunkar
          godivaex
          Inlägg 04-10-2008, 14:56
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 116
          Medlem nr: 1 105

Hej,

Vi har blivit med torp! Ett sånt där riktigt gammalt ett med päron-, körsbär-, äppelträd, pion, syrenberså, kvickrot och kirskål! Säkert ligger det och lurar en massa roliga grejjer i jorden.... rolleyes.gif

Nu till min fråga. Det står en samling gamla taniga, mossiga körsbärsträd på tomten. Under träden så växer det ormbunkar/bräkenväxter och min fundering gäller om jag ska ta bort de meterhöga ormunkarna för att körsbärsträden ska få "mer ork"? Tanken var hugga ner ormbunkarna, lägg markduk och täcka med jord så att det sen kan bildas gräsmatta där istället.

Jag tänkte även gallra ut några av körsbärsträden som mår sämst. Tror inte att de ger så mycket frukt. Tror ni att körsbärsträden tar sig om man tar bort ormbunkarna? Det är väl ingen ide att försöka beskära körsbärsträden va? De brukar väl vara känsliga mot sådant....?

Tack för svar!
          Godi

--------------------

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid Zon3
          Inlägg 10-11-2008, 21:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Ormbunkarna kan du nog hålla efter genom att hålla dom kort, bokstavligen. Slipa lien som hängde på väggen bara smile.gif. Om gräset inte får tillräckligt med sol så spelar det ingen roll med gödslingen. Njut av den goa mossan i stället, tycker jag!

Är det en Rhododendron vi gavel till det röda huset på nedersta bilden? Vad spännande att se vilken färg den har på blommorna i vår.

Om "järneken" får gula väldoftande blommor och blåa bär heter den mahonia och sprider sig gärna med frö. Fåglarna gillar bären efter frost. Rätt trevlig vintergrön historia som dock brukar bli rätt spretig om man inte beskär den. Jag tar in kvistar till jul och sätter i vas med grenar med röda bär som jag köper på torget. Ofta börjar mahonian blomma efter någon vecka, doftar fantastiskt! Fast gult känns ju inte så juligt förstås.

Järnek får vita blommor och röda bär. Inte så härdig har jag för mig.

Redigerat av Ingrid Zon3: 10-11-2008, 21:00

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-06-2025, 19:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon