CITAT (Eva 33c @ 08-11-2008, 17:02)

Att problemet är störst år 2+3 betyder ju inte att det inte är några problem alls år 1 : )
Detta var ju onekligen en vettig synpunkt, hm. Ja, då får det nog bli nåt annat för några knäpparlarver har jag verkligen inte lust med. Hela idén är att få den perfekta potatisen, som jag nämligen aldrig tidigare fått.
Nu ligger emellertid jordkokorna uppochner i botten, ett lager löv ovanpå, en del tång däröver och överst ett lager halm. Det blev inte så tjocka lager som jag hade hoppats, men jag håller tummen på att det ska funka hyfsat.
Ett mindre önskvärt aber dök emellertid upp i det som skulle bli den snabbarbetade sista halvmetern av grävandet: en trädrot tjock som ett brottarlår. Efter att ett tag ha stoppat skallen djupt i sanden genom dunster som att den kanske skulle kunna funka som praktisk gång som man ju ändå måste ha nånstans i landet, ställde jag spaden i boden och insåg att nästa helg blir det fråga om att såga rot. Inte riktigt den utveckling av arbetet jag mest sett fram emot. Roten kom från en väl förträngd gammal nedsågad rönn några meter bort.