Hej Cilla!
Låter inget vidare det där. Jag har lite erfarenhete av oljesanering. Förra året drabbades ju Österlens kust av oljan från fartyget som sjönk utanför Bornholm. Jag var med under tre dagar och sanerade. Det var riktigt äckligt faktiskt. Längs hela kuststräckan låg ett tjock bälte med olja, cirka två meter brett. På en del ställen var det tunt, på andra upp till 30 cm tjockt. Det kunde också ligga olja dolt under sand som flutit iland efter oljan.
När vi grovsanerade använde vi spadar och krattor. Vi grävde upp oljan för hand och slängde den i stora containrar. Det var mycket tungt och gick ganska sakta. Tror det tog cirka tre veckor att sanera 15 km strand. Cirka 500 pers arbetade med det varje dag. Någon finsanering gjordes knappt. När det mesta av oljan var borta körde lastare på stranden varje dag och stjälpte sand och kvarvarande olja ner i vattnet. Enligt kunnig personal skulle den oljan brytas ner på 6 månader, eftersom det ju är en naturprodukt.
Jag tycker dock att saneringen var ganska slarvigt utförd. Utsläppet inträffade i början på juni och när man gick på stranden i september fanns det forfarande olja på många ställen, särskilt om man grävde sig ner några centimeter. Några remsor sanerades inte alls (de områden där man inte räknade med att några badar) och där hittade jag fortfarande ett tunt lager med olja nu i mars.
Det som var bra under saneringen var att inga andra personer än de som arbetade med utsläppte släpptes ner på stranden. Detta för att förhindra spridning till skogsområden och andra ställen. Det är lättast att ta hand om oljan på stranden där den är samlad. När den sprider sig blir det svårare. I Spanien (efter Prestiges utsläpp) var det största problemet att oljan spreds till skogar och in i städer. Vi var också noga med att byta kläder innan vi lämnade stranden. För det fanns särskilda områden där personer arbetade med att granska oss som skulle lämna området. Allt för att förhindra spridning.
Vi hade också tur vad gällde fåglar. Trots att fågelrika områden som Skillinge och Brantevik drabbades av olja så skadades inte så många fåglar. Hörde dock att det tar minst 4 timmar att sanera en fågel. Jag trodde också att jag skulle se en hel del skadade fiskar flyta iland men såg endast någon enstaka under hela sommaren.
Mitt svar blev långt, men hör av dig om du har några frågor!
Hälsningar Susanna
--------------------
Susanna (med fritidshus i zon 1)
|