Ja, ja, jag är lite sent ute med kommentaren, men det beror på att min dator har varit havererad en månad el två!? Nåväl, lyssna på Stenmark - Dä ä bar å kör! Hela hösten fram till tjälen. Enda orsaken till att tjälen stoppar är för att det är så f...at svårt att gräva. När rosen har lagt ner verksamheten på hösten så växer inte rötterna. Följaktligen är det trams med att de ska ner i backen tidigt. Snarast är risken att de börjar växa och sedan knäcks om vintern slår till hårt och oförhappandes. Här i skåne (zon 3) är det bara ett fåtal rosor som har gått riktigt i ide än.
Själv har jag precis införskaffat ett tjugotal barrotade rosor som ska planteras. De ligger ute och väntar. Inget vattenbad här inte. Har de slutat växa för säsongen så klarar de sig på den (mkt rikliga) fukt som är i luften så här års. Blir det högtrycksbetonat (torrt) höstväder så får man vattna/duscha dem en gång/dag. Annars är det bara nattfrosten som man måste hålla koll på.
För ett par år sedan grävde jag upp två Minette som stod och tynade i ett stengäre på tomten. Grävde och grävde förresten, det var i stort sett bara sten överallt (därav namnet stengäre - häpp!

). Resultatet blev ett 20-tal "buskar" bestående av en 1-1.5m lång gren med en ca 10-15cm lång rotbit, (dvs den grova fortsättningen på grenen under jord). Dessa grenar/buskar spettade jag bara ner i ny jord på annat ställe, utan att klippa ner dem ett dugg! Samtliga tog sig och växte så det knakade. Men så är ju Minette en tuffing, nästan i klass med vildrosorna. Sådant spelar förstås också in.
/S