|
Hej igen Tepa..Jag pratar bara om Hibiskusarna eftersom det är dom enda som jag egen erfarenhet av.. Nu vet vi var boven är, om dom har stått på ett annat ställe i 20 år så är det inte konstigt om den blir lite "stressad" . ALLT har ju förändrats över en natt, så den behöver lite tid att komma tlll rätta. Att den antagligen har varit fin under sommaren tror jag beror på att den har med sig en massa vitaminer ,och om sommaren mår den ju normalt bra, men vintern är alltid lite svårare öht. Om dom ska få stå rätt svalt ändå ( runt 15,) då tror jag inte att du behöver oroa dig så mycket med duschnigen över vintern. Man brukar väl göra det mest för att få bort damm och smuts, eventuell ohyra och för att friska upp den lite. Dom flesta växterna tycker ju om att bli uppfriskade ibland, men just nu så är det inte en stor grej med att få upp luftfuktigheten för den, om du inte har ovanligt torrt förståss, men jag tror inte att det är duschningen den har mest behov av just nu.. Jag är inte bra på gödsling, men ibland när jag ser att den är ledsen brukar jag ge den en aning gödsel i vattnet som hjälp, men inte om jorden är torr så att gödseln kan komma direkt på dom torra rötterna.och kanske bara ett par gånger under vintern. Som du antagligen vet är Hibiskusen en växt som inte gillar att man vrider på krukan, det sägs högst 1/6 varv i veckan ,om man öht behöver göra det.... så då kan du ju förstå hur den känner sig av att ha blivit bortflyttad från sin plats efter 20 år !! Om du har ljus så blir den ju tacksam, och om den har det , får lite vatten då och då, och sen får vara i fred, men med lite koll... då tror jag att den tar sig....håller tummarna
Redigerat av lissa: 12-11-2008, 00:59
--------------------
|