CITAT (nilssontherese @ 12-11-2008, 10:54)

jättevackra bilder som vanligt clivia!
Jag har en exotica med.Men inga antydningar ännu till blommor.Behandlar du den nått annorlunda?
Jag har även Gold charm
ice dancer ,enigma, aspen,en vit onamnad.På kommande samba brazil,hatiora 'heartbreaker' och hatbergera 'starburst' (schlumbergera/epiphyllum)
Tack, Therese...
Nej, min exotica behandlar jag på samma sätt som mina andra Schlumbergeror. Men jag har märkt att den är mycket känsligare än mina andra hybrider (jag äger tre, men några till kommer jag säkert att ha efter denna säsongen

) när det gäller att byta plats eller att vattna. Den gillar jämn vattning och absolut inte torka ut mellan vattningarna i blomningstiden. Då tappar den knopparna, det betyder slut för säsongen. Brukar blomma på våren också. Att byta plats när knopparna är på väg, det vågar jag absolut inte göre hos S. x exotica.
´Enigma` är mycket speciellt, har du haft den länge? Jag skulle gärna vilja se hur den ser ut även om du inte har blommor på den...
´Samba Brasil`är en hybrid med mycket fina blommor enligt min åsikt...
Är din ´Aspen` en stabil mutation? Jag har läst på en fransk hemsida att den är instabil...

och att dennes blommor efter 2-3 år liknar mer hybriden ´Bridgeport`som den kommer ifrån, den har också lite unikt utseende...
Ja, ´Starburst` och enligt mig ´Star Dust`också är något utöver det vanliga, intressanta korsningar ...
MVH/clivia