|
Sidor: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Hej
Det gör inte så mycket mera, för min Novemberkaktus sjunger nu på sista versen. Den har blommat så fint någon vecka. Men i helgen såg jag att den hade 5-6 knoppar kvar, helt outslagna. Igår när jag kom hem från jobb låg tre knoppar bredvid krukan ! Den stod på köksbordet precis bredvid fönstret i nord-väst läge. Jag har en blomlampa i fönstret, plus att vi har en par lysrör vid diskbänken och arbetsbänken, dessa får stå på från före kl 17 tills vi går och lägger oss vid halv tolv, tolv. Ändå för lite ljus ? Varför ramlade dessa sista knoppar ?
Hälsn Tepa
Red Top
04-11-2008, 08:07
Svår att säga. Kan vara både för lite och för mkt vatten. Ljuset spelar nog mindre roll. Det kan oxå vara temperaturväxlingar eller att den blivit flyttad. Eller så orkade den inte låta alla knoppar slå ut. Så gör mina ibland också. Man får liksom vara glad för den blomprakt de gav.
Det är korta dagar som den saknar.
MVH/clivia
Hej Clivia.
Menar du inte långa dagar, som den saknar ?
Mvh Tepa
CITAT (tepa @ 04-11-2008, 09:18)  Hej Clivia.
Menar du inte långa dagar, som den saknar ?
Mvh Tepa Schlumbergera truncata sätter knoppar när dagarna blir kortare än 12 timmar. MVH/clivia
Hej Clivia
Jo, det är en sådan jag har. Min satte knoppar redan i aug-sept. Och har blommat klart nu. Men den kanske inte vill ha så mycket ljus då, jag med min blomlampa och allt...
Hälsn Tepa
DragonLady
04-11-2008, 13:11
Mina gör också så.. jag tror de har det för varmt. Den sida som står mot det kalla fönstret blommar bättre än motsatta sidan.
November, jul- och påskkaktusar får inte vändas på när de har knopp, det är då knopparna trillar av.
Jag har två novemberkaktusar...De har inte blommat ännu. Idag ser jag att den gula har den första blomman på väg, och den rosa börjar sätta knoppar...Förra året blommade de från november till slutet av januari och sedan i början av detta året...Den gula har jag haft i fyra år, den har vuxit från en enda skott till ganska fin liten buske, den rosa har jag köpt som en liten ledsen växt på den sista rean i butiken tre år tillbaka...Plantor är placerade hela tiden på samma plats - vid östfönster - i köket, elementet är inte avstängd, hela tiden har vi temperatur omkring 22 grader här inne. Inget tillskottljus. De sätter knoppar när dagarna blir kortare än 12 timmar som jag har skrivit tidigare. Några bilder på dem:
Schlumbergera, gul, den första novemberblomman...och den förvedade stammen:
[attachment=26852:den_f_rs...nov.2008.jpg][attachment=26853:november...nov.2008. jpg]
vårblomningen i mars med clivian:
[attachment=26856:v_rblomn...ars_2008.jpg]
den rosa med knopparna på väg...
[attachment=26854:november...nov.2008.jpg][attachment=26855:knopparn...nov.2008. jpg]
Lycka till...
MVH/clivia
DragonLady
04-11-2008, 19:47
Jättefina kaktusar.. Ser att dina knoppar också kommer mot fönstret.
Hei , clivia !
Er den gule novemberkaktusen plantet i samme krukke som Clivia-planten ? ( Eller har du fuskat litt så novemberkaktusen sin krukke står "oppå jorden" til Clivia-planten ? )
blomkronan
04-11-2008, 21:01
Bilder på mammas växter dom blommar "jämt" (nästan jämt) Dom står i ett östfönster, jag tror hon har haft dom i minst 6 år? kanske mer. Fönstret är dragit, och kalt. Kanske runt 16-18 grader. [attachment=26867:DSC01042.JPG][attachment=26868:DSC01043.JPG] Jag tog några skott av dom i helgen... jag vill oxå ha...
CITAT (Sunny @ 04-11-2008, 20:30)  Hei , clivia !
Er den gule novemberkaktusen plantet i samme krukke som Clivia-planten ? ( Eller har du fuskat litt så novemberkaktusen sin krukke står "oppå jorden" til Clivia-planten ? ) Sunny... Det finns två lika stora krukor på platsen, en för clivian och en för novemberkaktusen...jag tror inte på "samarbete" mellan de två....på den här bilden ser du dem bättre...Ja, jag har fuskat liite... [attachment=26869:clivia_o...ars_2008.jpg] MVH/clivia
CITAT (DragonLady @ 04-11-2008, 19:47)  Jättefina kaktusar.. Ser att dina knoppar också kommer mot fönstret. Tack, DragonLady,... Ja, det är naturligt, solljuset kommer därifrån och de letar sig dit, kaktusen gör knopparna på andra sidan också men det dröjer lite och de är inte så många...Jag ska ta foto när det blir aktuellt... MVH/clivia
CITAT (blomkronan @ 04-11-2008, 21:01)  Bilder på mammas växter dom blommar "jämt" (nästan jämt) Dom står i ett östfönster, jag tror hon har haft dom i minst 6 år? kanske mer. Fönstret är dragit, och kalt. Kanske runt 16-18 grader. [attachment=26867:DSC01042.JPG][attachment=26868:DSC01043.JPG] Jag tog några skott av dom i helgen... jag vill oxå ha...  Myyycket fina kaktusar har din mamma, blomkronan...  , hur många plantor finns det i krukan eller är det bara ett skott  ? Lycka till med dina skott,... MVH/clivia
CITAT (clivia @ 04-11-2008, 21:15)  Det finns två lika stora krukor på platsen, en för clivian och en för novemberkaktusen...jag tror inte på "samarbete" mellan de två....på den här bilden ser du dem bättre...Ja, jag har fuskat liite...  Ha , ha , ja , ditt første bilde fikk meg virkelig til å undras ... Jeg tror heller ikke på "samarbete" mellom ulike arter ...
Jo, CillaM, jag har också hört att de förr inte fick vändas på. Men frågade det i en blombutik och de sa att det var förr. Kaktusarna är mycket tåligare numera. Men det kanske inte riktigt stämmer alla gånger. Hursomhelst så är min helt utblommad nu. Men hur göra med de vissna blommorna ? Vågar man rycka bort dom eller måste man låta dom vara ? Tror någon den kommer att blomma igen, den står nu mot en kall fönsterruta. Och DÅ skulle man ju VÄNDA på krukan var fjortonde dag, var det någon som sa, i denna tråd tror jag. För att få en jämnare blomning. Hmmm.
Mvh Tepa
Tepa, De vissna blommorna kan du försiktigt "skruva" bort. Jag tror att den kommer att blomma igen men den behöver sin tid med korta dagar. Det kan dröja åtminstone en till två månader tills nya knoppar dyker upp...Behandla aldrig novemberkaktusar med tillskottljus mer än åtta eller nio timmar på dagen om du använder sådant i mörka dagar annars kommer de inte att blomma... Jag har duschat lite min gula (fortfarande knoppar, bara en blomma har blommat) och tagit bild tillsammans med min blommande Passi, den har vuxit ganska mycket när jag tittar på mina bilder: Passi och Schlumbergera... [attachment=26969:passiflo...nov.2008.jpg] och en liten laxrosa fick jag förra veckan för ögats fröjd : [attachment=26970:laxrosa_...nov.2008.jpg] Jag håller tummarna att du förmår din kaktus att blomma mer... MVH/clivia MVH/clivia
Oj, kära Clivia. Ska genast flytta min utblommade November-kaktus till mörka matsalsfönstret. Har nämligen blomlampa i köksfönstret, där den står nu. Visst visste jag att den ville ha många mörka timmar, men att hålla reda på allt... Tusen tack Clivia ! Sådärja, Clivia, nu är den flyttad !
Kära hälsn Tepa
nilssontherese
11-11-2008, 18:23
Vilken spännande tråd! Jag har den erfarenheten med att får de för mycket ljus eller för ojämn vattning så blommar de inte.Eller så tappar den knoppar. Jag har haft några av mina ställda längre in i ett rum och de får lite ljus de blommar ändå! tacksam växt!
Ja, Therese, de är mycket tacksama... lite vatten, lite ljus och många blommor... Klivia och Schlumbergera (Schlumbergera x buckleyi, gul) har börjat blomma tillsammans... [attachment=27107:Klivia_o...nov.2008.jpg][attachment=27108:Schlumbe...nov.2008. jpg] Min laxrosa (Schlumbergera x buckleyi, Thor-Bella) blommar fortfarande... [attachment=27109:Schlumbe..._laxrosa.jpg][attachment=27120:Schlumbe...nov.2008. jpg] en till äldre Schlumbergera har jag hittat bland mina växter...Schlumbergera x exotica... [attachment=27121:Schlumbe...nov.2008.jpg][attachment=27122:Schlumbe...nov.2008. jpg] Lite bilder från Botaniska... Rosa... [attachment=27111:Schlumbe...nov.2008.jpg][attachment=27113:Schlumbe...v.2008PG. jpg] Röd... [attachment=27110:fem_knop...nov.2008.jpg][attachment=27112:Schlumbe...nov.2008. jpg] Vit... [attachment=27114:Schlumbe...nov_2008.jpg][attachment=27115:Schlumbe...nov.2008. jpg] MVH/clivia
nilssontherese
12-11-2008, 10:54
jättevackra bilder som vanligt clivia! Jag har en exotica med.Men inga antydningar ännu till blommor.Behandlar du den nått annorlunda? Jag har även Gold charm ice dancer ,enigma, aspen,en vit onamnad.På kommande samba brazil,hatiora 'heartbreaker' och hatbergera 'starburst' (schlumbergera/epiphyllum)
CITAT (nilssontherese @ 12-11-2008, 10:54)  jättevackra bilder som vanligt clivia! Jag har en exotica med.Men inga antydningar ännu till blommor.Behandlar du den nått annorlunda? Jag har även Gold charm ice dancer ,enigma, aspen,en vit onamnad.På kommande samba brazil,hatiora 'heartbreaker' och hatbergera 'starburst' (schlumbergera/epiphyllum) Tack, Therese... Nej, min exotica behandlar jag på samma sätt som mina andra Schlumbergeror. Men jag har märkt att den är mycket känsligare än mina andra hybrider (jag äger tre, men några till kommer jag säkert att ha efter denna säsongen  ) när det gäller att byta plats eller att vattna. Den gillar jämn vattning och absolut inte torka ut mellan vattningarna i blomningstiden. Då tappar den knopparna, det betyder slut för säsongen. Brukar blomma på våren också. Att byta plats när knopparna är på väg, det vågar jag absolut inte göre hos S. x exotica. ´Enigma` är mycket speciellt, har du haft den länge? Jag skulle gärna vilja se hur den ser ut även om du inte har blommor på den... ´Samba Brasil`är en hybrid med mycket fina blommor enligt min åsikt... Är din ´Aspen` en stabil mutation? Jag har läst på en fransk hemsida att den är instabil...  och att dennes blommor efter 2-3 år liknar mer hybriden ´Bridgeport`som den kommer ifrån, den har också lite unikt utseende... Ja, ´Starburst` och enligt mig ´Star Dust`också är något utöver det vanliga, intressanta korsningar ... MVH/clivia
nilssontherese
12-11-2008, 18:05
CITAT (clivia @ 12-11-2008, 18:28)  Tack, Therese... Nej, min exotica behandlar jag på samma sätt som mina andra Schlumbergeror. Men jag har märkt att den är mycket känsligare än mina andra hybrider (jag äger tre, men några till kommer jag säkert att ha efter denna säsongen  ) när det gäller att byta plats eller att vattna. Den gillar jämn vattning och absolut inte torka ut mellan vattningarna i blomningstiden. Då tappar den knopparna, det betyder slut för säsongen. Brukar blomma på våren också. Att byta plats när knopparna är på väg, det vågar jag absolut inte göre hos S. x exotica. ´Enigma` är mycket speciellt, har du haft den länge? Jag skulle gärna vilja se hur den ser ut även om du inte har blommor på den... ´Samba Brasil`är en hybrid med mycket fina blommor enligt min åsikt... Är din ´Aspen` en stabil mutation? Jag har läst på en fransk hemsida att den är instabil...  och att dennes blommor efter 2-3 år liknar mer hybriden ´Bridgeport`som den kommer ifrån, den har också lite unikt utseende... Ja, ´Starburst` och enligt mig ´Star Dust`också är något utöver det vanliga, intressanta korsningar ... MVH/clivia Ok så jag tror jag haft min exotica lite för torr  .Kanske får jag se blommor till våren istället *ler*. Enigma har jag haft sedan förra vintern.Och den är full av knopp nu.Lite knepigare att rota.Jag fotar och postar bilder när den blommar! Du ska få se en bild på den utan blommor med *ler*.Den har i mitt tycke lite annorlunda "leder" än de vanliga schlumbergerorna nått åt exotica hållet . Min aspen fick jag hem nu i sommar.VÄLDIGT svår att rota men skam den som ger sig.Nu växer den på bra! Antar att den är rätt instabil och kanske kommer den få blommor som bridgeport en dag.Ska bli spännande att se.Den här ska vara extra känslig och tappar tydligen lätt "leder". Hihi, ja star dust ska den nog heta egentligen jag köpte den på e-bay och då var den namnad starburst.Jag reagerade på namnet med.Blommorna såg så spännande ut att jag bara måste ha den! Just nu har ag en blomma i apricot dancer mycket tjusig sort! Apricot Dancer [attachment=27135:Apricot_Dancer.gif] Troligen Gold Charm köpte en hel planta! Kolla in de stooora blommorna!De mäter hela 7cm! [attachment=27136:det_oran...a_fyndet.gif] [attachment=27137:fyndet_h..._plantan.gif] Nån annan gul hybrid [attachment=27138:gul_rosa.gif] Schlumbergera 'Exotica' [attachment=27139:schlumbe..._exotica.jpg]
nilssontherese
12-11-2008, 18:13
Tack för länken, Therese... Men det är inte `Bridgeport`på bilden efter ´Asen`. Den ser helt annorlunda ut... http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...I7GGLR%26sa%3DNStar Burst existerar enligt en tysk sida, och Star Dust existerar också enligt en fransk sida...Om det är samma planta, det vågar jag inte att säga... Fina bilder förresten...  , tack för dem... jag ser att du också gillar lite ovanligare färger och former hos Schlumbergerorna...  Har du bilder på ´Aspen`också (jag menar utan blommor förstås) ? MVH/clivia
Christina i Småland
12-11-2008, 21:44
Jag har också några novemberkaktusar som blommar eller är i knopp. De vanliga ceriserosa har inte slagit ut än, men två andra är i full blom. Några namn har jag inte på dom. /Christina [attachment=27149:Vit_ljus...erkaktus.jpg] [attachment=27150:Gul_novemberkaktus.jpg]
Välkommen hit, Christine, vilket Schlumbergera galleri börjar det bli... Jag har tittat lite på gula Schlumbergera hybrider och har kommit fram att vi troligen alla tre äger hybriden Golden Sun. Therese, jag antar att Golden Charm brukar inte vara så stor (vet inte)...Golden Charm har du troligen på den andra bilden. Men jag är inte säker, förstås, ...Har ni mer bilder på själva blomman, Therese och Christine? Min ser ut så här när den slagit ut: [attachment=27168:Gul_Schl...nov.2008.jpg] MVH/clivia
Christina i Småland
13-11-2008, 18:27
Här är en närbild på min gula novemberkaktus! [attachment=27202:DSCF0603.jpg]
nilssontherese
13-11-2008, 19:19
CITAT (clivia @ 12-11-2008, 20:53)  Tack för länken, Therese... Men det är inte `Bridgeport`på bilden efter ´Asen`. Den ser helt annorlunda ut... http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...I7GGLR%26sa%3DNStar Burst existerar enligt en tysk sida, och Star Dust existerar också enligt en fransk sida...Om det är samma planta, det vågar jag inte att säga... Fina bilder förresten...  , tack för dem... jag ser att du också gillar lite ovanligare färger och former hos Schlumbergerorna...  Har du bilder på ´Aspen`också (jag menar utan blommor förstås) ? MVH/clivia Hihi, jag tänkte inte ens på nästa bild efter aspen *skrattar*.Men tack själv för länken till bridgeport! Jo, jag har fått lite blodad tand på detta med schlumbergeror.Och GÄRNA ovanligare sorter och udda färger *ler*. Jag köpte starburst av epric som hybridiserar schlumbergeror och epiphyllums så jag antar att han namnat den rätt *fniss*. Här kommer lite bilder! Enigma [attachment=27206:enigma.gif] Enigma [attachment=27207:enigma1.gif] Onamnad vit [attachment=27208:onamnad_vit.gif] Den stora jag köpte ska försöka ta en närbild med på blomman. Enligt min bok om schlumbergeror så ska den gula med allra störst blommor vara urmodern 'Gold charm' som är fram korsad med orssichiana. Men det är svårt med e gula för ofta spelar temperaturen roll på inslaget av rosa i blomman.Lägre temp mer rosa i blomman...enligt boken. [attachment=27209:schlumbergera.gif] Aspen [attachment=27210:aspen.gif] CITAT (Christina i Småland @ 13-11-2008, 19:27)  Här är en närbild på min gula novemberkaktus! [attachment=27202:DSCF0603.jpg] Det här ser ut som en 'Golden Sun' om jag jämför med boken. Jättefin bild! Tack! Jag har den rätt namnade 'Gold Charm' som har knoppar nu ska bli kul att jämföra blommorna sedan! Den andra gula blomman med närbild som jag visade det är en annan planta *ler*.Kanske är det en 'Golden Sun' med!
Jag har inte någon bok om Schlumbergeror ännu, Therese, bara samlat material...Det är bra att veta att ´Golden Charm`är den allra största, jag har gjort en jämförelse mellan mina tre (+1) blommande schlumbergeror och titta...min gula är nästan 8 cm lång...de andra är betydligt mindre det ser man på bilden...Jag har inte lagt märke till detta tills idag, då måste jag fråga hur stora är era gula hybrider? Är de mindre eller större...Ja, den kan variera lite men hur stora är de andra gula hybriderna ungefär ? Bild på gul okänd hybrid, ´Malissa`och ´Thor Bella` [attachment=27220:Schlumbe...nov_2008.jpg] Du har rätt, Therese, med den rosa färgen...problemet är att både ´Golden Charm` och ´Golden Sun`är aningen rosa i alla förhållanden, men kanske det här med blomstorlek kan avgöra saken...Ja, och om det är korsningen med orssichiana och truncata då är det inte Schlumbergera x buckleyi men Schlumbergera x reginae... ´Enigma`ser helt exotiskt ut, mycket fint exemplar...  Jag ser fram emot bilder på blommorna... EPRIC... Har du ´Enigma`därifrån också? Jag har tittat på deras hemsida men hur betalar man, de skickar ett separat mail till alla några dagar efter beställning  eller hur går det till med betalning? Har du goda erfarenheter med dem? Ja kommer kanske också att utnyttja deras tjänster... ´Aspen` ser ut som russeliana (utan blommor) i mina ögon, kanske en smula större...  Jag är verkligen nyfiken vilka blommor den kommer att ha... Så jag inte glömmer tack för era vackra bilder, Christine och Therese... MVH/clivia
nilssontherese
14-11-2008, 16:14
CITAT (clivia @ 13-11-2008, 22:42)  Jag har inte någon bok om Schlumbergeror ännu, Therese, bara samlat material...Det är bra att veta att ´Golden Charm`är den allra största, jag har gjort en jämförelse mellan mina tre (+1) blommande schlumbergeror och titta...min gula är nästan 8 cm lång...de andra är betydligt mindre det ser man på bilden...Jag har inte lagt märke till detta tills idag, då måste jag fråga hur stora är era gula hybrider? Är de mindre eller större...Ja, den kan variera lite men hur stora är de andra gula hybriderna ungefär ? Bild på gul okänd hybrid, ´Malissa`och ´Thor Bella` [attachment=27220:Schlumbe...nov_2008.jpg] Du har rätt, Therese, med den rosa färgen...problemet är att både ´Golden Charm` och ´Golden Sun`är aningen rosa i alla förhållanden, men kanske det här med blomstorlek kan avgöra saken...Ja, och om det är korsningen med orssichiana och truncata då är det inte Schlumbergera x buckleyi men Schlumbergera x reginae... ´Enigma`ser helt exotiskt ut, mycket fint exemplar...  Jag ser fram emot bilder på blommorna... EPRIC... Har du ´Enigma`därifrån också? Jag har tittat på deras hemsida men hur betalar man, de skickar ett separat mail till alla några dagar efter beställning  eller hur går det till med betalning? Har du goda erfarenheter med dem? Ja kommer kanske också att utnyttja deras tjänster... ´Aspen` ser ut som russeliana (utan blommor) i mina ögon, kanske en smula större...  Jag är verkligen nyfiken vilka blommor den kommer att ha... Så jag inte glömmer tack för era vackra bilder, Christine och Therese... MVH/clivia Vilken fin jämförelse clivia! Min gula som blommar nu och är nyinköpt är 7-8cm. Min apricot dancer är ca 7cm tydligen är dancer sorterna rätt stora! Sedan min vita onamnade den är bara 5-6cm. Enigma kommer från epric.De är super att ha att göra med! Toppen! Jag är nöjd med alla köp jag gjort! De säljer även på e-bay. På hemsidan schlumbergera så väljer man det man vill lägga i korgen.Sedan får man ett mail med frakten inräknad.Sedan kan man betala med antingen paypal eller till bankkonto...SUPER kvalitet på dem jag fick hem nyss!!
Tack, Therese, för ditt svar...Nu kommer jag ha mer novemberkaktusar, det är kul att driva dem från en liten bit ... de har mycket intressanta färger, det kan jag inte motstå...  , kaktusarna tar i alla fall inte så mycket plats och några fönster åt väster är utan växter ännu...Tack för tipset.. (Vi kan kanske byta sen, ja, bara om du vill förstås) Om jag får fråga vilka hybrider har du? Min ny vita hybrid Malissa har inte bestämt sig om den vill ha blad eller blommor, den har fått intressanta blommor med vingar... Malissa normala blommor: [attachment=27245:typiska_...nov.2008.jpg] Malissa med vingar: [attachment=27246:Malissa_...nov.2008.jpg][attachment=27248:Malissa_...nov.2008. jpg] Malissa med supervingar: [attachment=27247:Supersto...nov.2008.jpg] Jag har aldrig sett något sådant hos Schlumergeror men det kanske händer ibland. Har du, Therese, eller någon annan här på Odla.nu haft sådana blommor och försökt att pollinera dem? MVH/clivia
Christina i Småland
14-11-2008, 21:52
Blommorna på min gula schlumbergera är också ca 7-8 cm. /Christina
nilssontherese
15-11-2008, 13:41
CITAT (clivia @ 14-11-2008, 20:36)  Tack, Therese, för ditt svar...Nu kommer jag ha mer novemberkaktusar, det är kul att driva dem från en liten bit ... de har mycket intressanta färger, det kan jag inte motstå...  , kaktusarna tar i alla fall inte så mycket plats och några fönster åt väster är utan växter ännu...Tack för tipset.. (Vi kan kanske byta sen, ja, bara om du vill förstås) Om jag får fråga vilka hybrider har du? Min ny vita hybrid Malissa har inte bestämt sig om den vill ha blad eller blommor, den har fått intressanta blommor med vingar... Jag har aldrig sett något sådant hos Schlumergeror men det kanske händer ibland. Har du, Therese, eller någon annan här på Odla.nu haft sådana blommor och försökt att pollinera dem? MVH/clivia SJÄLVKLART kan vi byta sedan!! Vore bara superskoj! De där "vingarna" har jag sett förut.På en av mina gula...hmmm undrar just om det är nån missbildning Men tyvärr har jag aldrig provat att pollinera.Har varit sugen på att pollinera nu när man har en del intressanta sorter *ler*.Även om det tar LÄÄÄÄNGE innan de blommar från frö.Så är det nått visst med att så ett frö.
Irene_L
15-11-2008, 14:20
Åhhh vilka fina novemberkaktusar ni visar!! Jag har 2 sorter och dom blommar båda som finast nu. En röd: [attachment=27281:novemberkaktus_r_d.JPG] Sen har jag en rosa som kommer från mitt föräldrahem. Och den är mig mycket kär eftersom mina föräldrar inte lever längre: [attachment=27280:november...tus_rosa.JPG]
nilssontherese
15-11-2008, 14:37
Underbart fina Irene! kul att du ed bidrar med bilder!
Nej, nu får ni sluta skicka bilder på era magnifika, supersköna, dunderfina, extremt vackra Novemberkaktusar. Det var ju November-kaktus-knoppar ramlat av denna tråden skulle handla om. Nu ångrar jag nästan att jag startade den, för efter att jag sett dessa bilder vill jag ha ALLIHOP! Jag kommer att bli ruinerad och det är ERT FEL !! Skämtar bara, fortsätt skicka bilder, jag dräglar.... Var förbi blomhörnan i matbutiken i fredags, dom hade Novemberkaktusar där. Bara den vanliga sorten, men ändå... En var nästan lila, köpte inte, men jag tror jag gör det nästa vecka. Någon som har en lila ? Hur ser den ut när den blommar ? Jag trodde min var cerise röd, men den är väl mer åt det röda hållet ? Den (har BARA en ) är utblommad nu.
Hälsn Tepa
nilssontherese
15-11-2008, 15:45
Hihi Förlåt Tepa att vi kapat din tråd *hihi*.Men vilka snygga du hade!! Och visst skapar de HA begär!! Underbart fina foton! Jag har tyvärr ingen lila.Men cerice och så har jag haft en röd.Din verkar vara mer åt det röda hållet.
Hi Hi Therese, min namne, fast jag är utan "h" ! Jo, visst är min åt det röda hållet ! Du skrev mina i plural, men det är bara EN jag har, fast bilderna är av samma kaktus, i olika stadier av blomning !
Hälsn Tepa
CITAT (nilssontherese @ 15-11-2008, 13:41)  SJÄLVKLART kan vi byta sedan!! Vore bara superskoj! De där "vingarna" har jag sett förut.På en av mina gula...hmmm undrar just om det är nån missbildning Men tyvärr har jag aldrig provat att pollinera.Har varit sugen på att pollinera nu när man har en del intressanta sorter *ler*.Även om det tar LÄÄÄÄNGE innan de blommar från frö.Så är det nått visst med att så ett frö. Jag gillar sådana coola "missbildningar" hos växter... Therese, vi har inte klarat det första steget  , tänk inte på att det tar länge tid... (allt är relativt  ) ...jag vet inte ens hur fröna ser ut  , är det lätt eller svårt att få dem på våra hybrider  , många frågor dyker upp i mitt huvud... jag kommer säkert att försöka, kan inte låta bli... Vet du hur länge (ungefär) det tar innan de blommar från frö? Jag har inte hittat någon information om detta. MVH/clivia
nilssontherese
15-11-2008, 18:13
CITAT (clivia @ 15-11-2008, 19:00)  Jag gillar sådana coola "missbildningar" hos växter... Therese, vi har inte klarat det första steget  , tänk inte på att det tar länge tid... (allt är relativt  ) ...jag vet inte ens hur fröna ser ut  , är det lätt eller svårt att få dem på våra hybrider  , många frågor dyker upp i mitt huvud... jag kommer säkert att försöka, kan inte låta bli... Vet du hur länge (ungefär) det tar innan de blommar från frö? Jag har inte hittat någon information om detta. MVH/clivia Har ingen aning om det är lätt eller svårt.Men det borde det inte vara.Det står i min bok att de sällan är sort äkta från frö. Fröna sås precis som kaktus frön.Jag provade schlumberegera frön jag köpte från impecta en gång men ingen grodde  . Det står i boken; så uppe på substratet och håll dem fuktiga tills de grott.Undvik sol.Hmmm det undrar jag för kaktusfrö är ju ljusgroende så kanske sol men inte direkt sol?! Plantorna borde nå blomstorlek vid 3-5år.Det går även att ta skott på de små för att snabbare uppnå blomning. Jag skulle med vilja försöka vore kul om nån gul blommade samtidigt som enigma . CITAT (tepa @ 15-11-2008, 17:04)  Hi Hi Therese, min namne, fast jag är utan "h" ! Jo, visst är min åt det röda hållet ! Du skrev mina i plural, men det är bara EN jag har, fast bilderna är av samma kaktus, i olika stadier av blomning !
Hälsn Tepa hihi så det var samma planta  hihi
CITAT (Irene_L @ 15-11-2008, 14:20)  Åhhh vilka fina novemberkaktusar ni visar!! Jag har 2 sorter och dom blommar båda som finast nu. En röd: [attachment=27281:novemberkaktus_r_d.JPG] Sen har jag en rosa som kommer från mitt föräldrahem. Och den är mig mycket kär eftersom mina föräldrar inte lever längre: [attachment=27280:november...tus_rosa.JPG] Hej, Irene Din rosa ser ut som Jolly Dancer...och den röda som Scarlet Flame. Jättefina kaktusar har du, grattis till dem... MVH/clivia
Irene_L
15-11-2008, 18:44
Åhhh  clivia...vad roligt att få namn på dom!!
CITAT (tepa @ 15-11-2008, 15:05)  Nej, nu får ni sluta skicka bilder på era magnifika, supersköna, dunderfina, extremt vackra Novemberkaktusar. Det var ju November-kaktus-knoppar ramlat av denna tråden skulle handla om. Nu ångrar jag nästan att jag startade den, för efter att jag sett dessa bilder vill jag ha ALLIHOP! Jag kommer att bli ruinerad och det är ERT FEL !! Skämtar bara, fortsätt skicka bilder, jag dräglar.... Var förbi blomhörnan i matbutiken i fredags, dom hade Novemberkaktusar där. Bara den vanliga sorten, men ändå... En var nästan lila, köpte inte, men jag tror jag gör det nästa vecka. Någon som har en lila ? Hur ser den ut när den blommar ? Jag trodde min var cerise röd, men den är väl mer åt det röda hållet ? Den (har BARA en ) är utblommad nu.
Hälsn Tepa Tepa, jag ber om ursäkt att vi lånade din tråd...  och skriver om allt annat än om ramlade November-kaktus-knoppar  ....men jag tror att du kommer säkert att klara detta problem nästa gång  och köpa några kaktusar till... Din kaktus ser ut som Red Flame...du har ett vackert exemplar, det är bara det med korta dagar som man måste komma ihåg... Mina gör fortfarande nya knoppar, den gula kanske på alla ställen det bara går... Schlumbergera gul, 6 knoppar på en blad: [attachment=27302:Schlumbe...nov.2008.jpg] Håller verkligen tummarna att du lyckas, novemberkaktusblommor "lyser upp" lägenheten när alla andra blommor börjar bli trötta... MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 15-11-2008, 18:13)  Har ingen aning om det är lätt eller svårt.Men det borde det inte vara.Det står i min bok att de sällan är sort äkta från frö. Fröna sås precis som kaktus frön.Jag provade schlumberegera frön jag köpte från impecta en gång men ingen grodde  . Det står i boken; så uppe på substratet och håll dem fuktiga tills de grott.Undvik sol.Hmmm det undrar jag för kaktusfrö är ju ljusgroende så kanske sol men inte direkt sol?! Plantorna borde nå blomstorlek vid 3-5år.Det går även att ta skott på de små för att snabbare uppnå blomning. Jag skulle med vilja försöka vore kul om nån gul blommade samtidigt som enigma . hihi så det var samma planta  hihi Vilken bok har du, Therese, Christmas Cacti eller Schlumbergera? 3-5 år  ...är det så länge, Therese?  Tänk på våra clivior... MVH/clivia
nilssontherese
15-11-2008, 19:31
CITAT (clivia @ 15-11-2008, 20:27)  Vilken bok har du, Therese, Christmas Cacti eller Schlumbergera? 3-5 år  ...är det så länge, Therese?  Tänk på våra clivior... MVH/clivia Hihi, ja tänk på våra clivior mitt tålamod är bra det vill jag lova.En gång när jag jobbade i butik sa en kund att jag hade en ängels tålamod Så visst ska jag/vi prova!!! Jag har boken schlumbergera av frank supplie & Dick Van der Zee som epric har gjort.Liten & kortfattat.Ska köpa christmas cacti boken bara nån har den till ett vettigt pris och på lager
Clivia, sex SEX !!! knoppar på ett och samma blad ??? Det var många. Min Red Flame (?) har bara haft tre som flest. Men tror du verkligen att den kan sätta fler knoppar nu, fast den är utblommad ? Den står ju i matsalsfönstret (det kallaste jag har, ingen värme på i matsalen). Utan blomlampa. Mot kalla fönsterrutan. ???
Mvh Tepa
CITAT (tepa @ 15-11-2008, 19:46)  Clivia, sex SEX !!! knoppar på ett och samma blad ??? Det var många. Min Red Flame (?) har bara haft tre som flest. Men tror du verkligen att den kan sätta fler knoppar nu, fast den är utblommad ? Den står ju i matsalsfönstret (det kallaste jag har, ingen värme på i matsalen). Utan blomlampa. Mot kalla fönsterrutan. ??? Mvh Tepa Det jag tror på är inte avgörande även om jag gör det, Tepa . Att den slutade att sätta knoppar av sin egen vilja tvivlar jag på. Du äger inte en ren art av Schlumbergera truncata, det är en hybrid. Dessa hybrider brukar blomma längre tid än bara någon vecka...Jag är övertygad om att du satte gränsen för blomningen med tillskottljus ...Mechanismen som sätter igång blomningen hos dessa hybrider är just att dagen börjar bli kortare till skillnad från vårkaktusen som behöver signalen att dagen börjar bli längre. Vårkaktusen brukar inte blomma på hösten däremot novemberkaktusen bryr sig inte så mycket om, den nöjer sig med korta dagar så det händer att den blommar på våren också. När korta dagar slutar för Schlumbergera är förstås lite svårare att pricka. Att sätta knoppar är en process som dröjer någon tid, jag uppskattar den till 1-2 månader. Vet inte vad din kaktus "tänker på" att göra nu, om du lyckas "att övertyga" den men du kommer säkert att se resultat om några veckor. Hoppet dör alltid sist. Åtminstone hos mig. Som sagt, håller tummarna på att kaktusen "tänker om" saken och fortsätter snällt att blomma lite till...men tyvärr kan jag inget garantera  , det överstiger min förmåga... Lycka till, Tepa! MVH/clivia
CITAT (nilssontherese @ 15-11-2008, 19:31)  Hihi, ja tänk på våra clivior mitt tålamod är bra det vill jag lova.En gång när jag jobbade i butik sa en kund att jag hade en ängels tålamod Så visst ska jag/vi prova!!! Jag har boken schlumbergera av frank supplie & Dick Van der Zee som epric har gjort.Liten & kortfattat.Ska köpa christmas cacti boken bara nån har den till ett vettigt pris och på lager  Jag har letat lite på Internet och har beställt den begagnad för cca 200 kronor (vilken fantastisk julpresent  ) på den här sidan: http://www.cactusshop.co.uk/index1.htmlBoken finns på den här sidan för 25 euro ny http://www.kakteen-haage.de/shop/oxid.php/...robin-%26-Hunt/eller på amazon.com - begagnad - för nästan 90 usd Ja, ja, information om Schlumbergera är guld värda, tänker kanske någon... Hoppas det hjälper lite men kanske kommer du att hitta någon som är billigare... Håller tummarna MVH/clivia
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|