Annika på AoT's forum har många bra tips för er med orkidéer. Bl a att man kanske ska byta ut trött orkidéejord, och att även nyköpta orkidéer kan ha trött jord, som man ska byta.
Det hade kanske varit en idé att byta ut jorden på orkidéerna, innan de åker ut tvättstugan...
Däremot har jag förstått, att phaleanopsisorkidéer är en av de orkidéesorter, som inte tycker om för mycket temperaturväxlingar. Man kan visserligen ha dem utomhus på skuggigt och svalt ställe(absolut inte för soligt, för då bränns bladen)på sommaren, men sedan vill de inomhus igen.
Så ofta som en gång i veckan, vattnar jag absolut inte mina orkidéer -kanske varannan vecka, och varannan gång med svag gödselblandning(orkidéenäring).Man kan se på rötterna när de blivit mer gråaktiga, och att krukorna börjar kännas lättare. Sedan sänker jag ner krukorna i balja, dränker med vatten, och så får de stå där i badet ett tag. Efter badet får de rinna av i vasken, allt vatten, som råkar komma i bladveck, skall torkas bort, och sedan tillbaka i krukorna igen och på plats. Andra sorters orkidéer, än Phaelanopsis, skall skötas på andra sätt och liknande sätt - en del kan ha lecakulor på vattenbädd i ytterkrukan.
Sedan finns det faktiskt de som vattnar sina Phaelanopsis direkt i krukan, en skvätt då och då, och de får dem till att blomma om i massor...
Ibland beror det nog också på i vilket skick plantan är som man köpt - de kan ju dels vara hårt drivna och flyttade hit och dit, ser vacker ut i butiken, men sedan falnar skönheten allteftersom.
akv2.JPGFoto från vårvintern -har faktiskt blommat om nu efter sommaren...