Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintra Orkideér?, Går det, eller är det bara att slänga dom?
          Spikklubba
          Inlägg 12-11-2008, 10:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 46
          Medlem nr: 18 683

Köpte ett antal orkidéer (Phalaeopsis) i somras, som nu blommat i flera månader i mitt köksfönster och glatt mej med sina vackra blommor, men för någon vecka sedan ramlade alla blommor av, och nu står de med tomma blomstänglar och ser trista ut...

Så vad kan man göra? Går det att övervintra dom och lura fram nya blommor till nästa år, eller är det bara att slänga dom i återvinningen? Dom har fått 'mat' en gång i veckan och verkar ha mått bra av detta, och bladen ser fortfarande gröna och fina ut... Så vad göra?

--------------------

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤
          En Okunnig Dalmas som blivit med trädgård på Bjärehalvön i Skåne.
          ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          AnnammA
          Inlägg 13-11-2008, 09:11
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 435
          Medlem nr: 5 307

Annika på AoT's forum har många bra tips för er med orkidéer. Bl a att man kanske ska byta ut trött orkidéejord, och att även nyköpta orkidéer kan ha trött jord, som man ska byta.
          Det hade kanske varit en idé att byta ut jorden på orkidéerna, innan de åker ut tvättstugan...
          Däremot har jag förstått, att phaleanopsisorkidéer är en av de orkidéesorter, som inte tycker om för mycket temperaturväxlingar. Man kan visserligen ha dem utomhus på skuggigt och svalt ställe(absolut inte för soligt, för då bränns bladen)på sommaren, men sedan vill de inomhus igen.
          Så ofta som en gång i veckan, vattnar jag absolut inte mina orkidéer -kanske varannan vecka, och varannan gång med svag gödselblandning(orkidéenäring).Man kan se på rötterna när de blivit mer gråaktiga, och att krukorna börjar kännas lättare. Sedan sänker jag ner krukorna i balja, dränker med vatten, och så får de stå där i badet ett tag. Efter badet får de rinna av i vasken, allt vatten, som råkar komma i bladveck, skall torkas bort, och sedan tillbaka i krukorna igen och på plats. Andra sorters orkidéer, än Phaelanopsis, skall skötas på andra sätt och liknande sätt - en del kan ha lecakulor på vattenbädd i ytterkrukan.
          Sedan finns det faktiskt de som vattnar sina Phaelanopsis direkt i krukan, en skvätt då och då, och de får dem till att blomma om i massor...
          Ibland beror det nog också på i vilket skick plantan är som man köpt - de kan ju dels vara hårt drivna och flyttade hit och dit, ser vacker ut i butiken, men sedan falnar skönheten allteftersom.

akv2.JPG
          Foto från vårvintern -har faktiskt blommat om nu efter sommaren... rolleyes.gif

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          Spikklubba   Övervintra Orkideér?   12-11-2008, 10:39
          tepa   Hej Spikklubba Nej NEJ ! Inte slänga. Sköt om...   12-11-2008, 11:12
          Azur   Phalaenopsis är mycket lättskötta, de skiljer sig ...   12-11-2008, 11:21
          Spikklubba   Ok, då får dom vila med samma (urusla?) skötsel so...   12-11-2008, 11:54
          tepa   Hej Spikklubba Vad kul att du har satsat på sådan...   12-11-2008, 12:10
          Sommartorparn   Här kan du läsa om skötsel av dessa orkideer. http...   12-11-2008, 13:29
          evaisa   Men om du vill så går dom bra i komposten.... (us...   12-11-2008, 16:33
          flaxss   (usch nu var jag elak...) hur menar du ? kunde in...   12-11-2008, 17:13
          evaisa   Tack Flaxss! Ett ögonblick trodde jag att orki...   12-11-2008, 18:33
          flaxss   Tack Flaxss! Ett ögonblick trodde jag att orki...   12-11-2008, 18:37
          blomkronan   orkideer som inte blommar vill ha lite kyla för at...   12-11-2008, 22:45
          Sofiia   Jag kan ändå inte riktigt förstå hysterin att orki...   13-11-2008, 07:36
          tepa   Hej Sofiia Jag kanske har missuppfattat saken, me...   13-11-2008, 07:59
          Sofiia   Hej Sofiia Jag kanske har missuppfattat saken, me...   13-11-2008, 08:29
          tepa   Hej Sofiia Aha. Kanske ska sluta med att sätta ut...   13-11-2008, 08:43
          Sofiia   Hej Sofiia Aha. Kanske ska sluta med att sätta ut...   13-11-2008, 12:03
          Sommartorparn   Inte jord. :nono: Okridékompost som består av bar...   13-11-2008, 11:02
          AnnammA   Inte jord. :nono: Okridékompost som består av bar...   13-11-2008, 11:42
          Spikklubba   Oj... :duh: Orkideér verkar ligga många varmt om...   13-11-2008, 20:14
          Azur   Blanda inte ihop Phalaenopsis/Brudblomma med ...   21-11-2008, 12:12

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 21:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon